środa, 12 września 2018

Elektryczny Heuliez i Iveco Crossway Low Entry na IAA 2018


W lipcu pisałem o trolejbusie Iveco Crealis, który zostanie zaprezentowany w trakcie targów IAA 2018 w Hanowerze (tu link). Na stoisku Iveco, nazwanym strefą niskiej emisji, w 100% wolną od pojazdów z silnikami Diesla, będą pokazane także inne ciekawe pojazdy, w tym dwa autobusy elektryczne. Niestety w przesłanej informacji prasowej nie zdradzono zbyt wielu szczegółów technicznych, dlatego ten wpis to przede wszystkim prezentacja udostępnionych zdjęć.

Większy z elektrobusów, 12-metrowy to Heuliez GX 337 ELEC. Mniejszy to Iveco DailyElectric Minibus, czyli przeznaczony do przewozu osób odpowiednik dostawczego DailyElectric. Jak podaje producent, DailyElectric należy do rodziny Daily Blue Power, którą nagrodzono tytułem „Międzynarodowego Furgonu Roku 2018”.


Heuliez GX 337 ELEC
Heuliez GX 337 ELEC zostanie pokazany na stoisku Iveco w Hanowerze.


Iveco DailyElectric
Iveco DailyElectric - wizualizacja przesłana w informacji prasowej. Niestety nie ma na niej wersji Minibus.


Do obsługi linii lokalnych przeznaczony jest autobus Iveco Crossway Low Entry Natural Power napędzany CNG. On również pojawi się w Hanowerze.


Iveco Crossway Low Entry Natural Power
Iveco Crossway Low Entry Natural Power - również do zobaczenia na IAA 2018.


Warto jeszcze wyjaśnić, dlaczego na stoisku Iveco pojawi się marka Heuliez. Powód jest bardzo prosty – zarówno Iveco, jak i Heuliez należą do grupy CNH Industrial N.V., o której materiały prasowe podają, że to międzynarodowy lider w sektorze dóbr kapitałowych. Jest ona notowana na Giełdzie Papierów Wartościowych w Nowym Jorku (NYSE: CNHI) oraz na Mercato Telematico Azionario Giełdy Włoskiej (MI: CNHI).  


Wpisy poświęcone ciężarówkom

niedziela, 9 września 2018

Nowe filmy – sierpień 2018


Jak co miesiąc zapraszam na filmową stronę Bloga Transportowego, czyli na kanał YouTube o nazwie Lukaszwo – Transport Movies. Jego popularność nadal wzrasta. Ilość subskrypcji przekroczyła już wartość 1700. Dziękuję.


Kanał YouTube: Lukaszwo - Transport Movies
Blog Transportowy na YouTube, kanał Lukaszwo - Transport Movies. Najnowsze filmy i zapis, że ilość subskrybcji przekroczyła już 1700.


Tak, jak w lipcu, w sierpniu 2018 opublikowałem tylko dwa nowe filmy. Tramwajowy i kolejowy. Ten pierwszy już pojawił się w Blogu Transportowym. To materiał nagrany w Dreźnie, przedstawiający historyczny skład Gotha T59E + B57 przejeżdżający przez przystanek „Pirnaischer Platz” na Wilsdruffer Straße. 2 czerwca 2018.




Natomiast film kolejowy to materiał krajowy. Stacja Kędzierzyn-Koźle Zachodnie. Nagrałem tam autobus szynowy SA134-012. PESA ta obsługuje pociąg regio nr 64628 relacji Nysa (10:07) - Kędzierzyn-Koźle (11:43). Zimowy dzień, 11 lutego 2018. Dodatkowym bohaterem nagrania został spóźniony pasażer.




Pozostając w tematyce kolejowej zapraszam do obejrzenia nowości sprzed 10 lat. Bohaterem  nagrania jest lokomotywa ET21-386, rocznik 1966. Elektrowóz luzem przejeżdża przez stację Kraków Nowa Huta. Niestety film został nagrany w bardzo amatorski sposób, ale z racji historyczności warto go obejrzeć. 5 lipca 2008.




W nowych filmach uważny widz dostrzeże minimalną zmianę czołówki. Pojawiła się w niej Castrosua CS-40 City z MPK Kraków.


Wpisy z tagiem MPK Kraków

poniedziałek, 3 września 2018

Regionova na stacji Głuchołazy


Na sobotę 15 września 2018 planowane są obchody 130-lecia linii kolejowej Hanušovice – Gluchołazy. Zgodnie z pojawiającymi się w Internecie informacjami, imprezę tę organizują wspólnie strona czeska i polska. Niestety nie znalazłem jeszcze szczegółowego programu. Na stronie internetowej przewoźnika České dráhy podano już, że w wydarzeniu tym wezmą udział parowóz 464.202 „rosnička“ (pisałem o nim tutaj) oraz lokomotywa spalinowa  T478.1001, czyli „bardotka”. Szczegóły na pewno będą znane w najbliższym czasie.

Stację Głuchołazy ostatni raz odwiedziłem w ubiegłym roku, dokładnie w sobotę, 22 kwietnia 2017. Powstał wówczas poniższy fotoreportaż. 


Głuchołazy - dworzec kolejowy
Głuchołazy - dworzec kolejowy, widok od strony drogi. 22.04.2017.


Głuchołazy - dworzec kolejowy

Głuchołazy - dworzec kolejowy

Głuchołazy - dworzec kolejowy, żuraw wodny

Głuchołazy - dworzec kolejowy
Głuchołazy - dworzec kolejowy, widok od strony torowiska z uwzględnieniem żurawia wodnego. 22.04.2017.


Głuchołazy - dworzec kolejowy

Głuchołazy - dworzec kolejowy

Głuchołazy - dworzec kolejowy
Peron drugi stacji Głuchołazy. Widok w kierunku Nysy.


Głuchołazy - dworzec kolejowy
Wiata osłaniająca przejście podziemne na peron drugi, a obok niekompletny żuraw wodny.


Semafory kształtowe, stacja Głuchołazy
Semafory kształtowe ustawione od strony Czech.


Stacja Głuchołazy
Widok w stronę Czech i na część towarową stacji.


Co wyróżnia Głuchołazy na kolejowej mapie Polski? Tranzytowy ruch czeskich pociągów. Zarówno pasażerskich, jak i towarowych. W historii tej stacji zdarzało się już, że jedyne docierające tam pociągi pasażerskie przyjeżdżały z Czech. Obecnie funkcjonuje także polskie połączenie regio w relacji Opole Główne – Nysa – Głuchołazy Miasto i powrót. Dwa razy dziennie, ale tylko w weekendy, czyli oferta bardzo skromna. Natomiast pociągi przewoźnika České dráhy obsługują stację Głuchołazy codziennie, kilka razy na dobę.

Jeden z tych czeskich pociągów udokumentowałem wspomnianego 22 kwietnia 2017. To spěšný vlak (czyli pociąg przyspieszony) nr 1665 w relacji Jesenik (13:25) – Mikulovice (13:45/46) – Głuchołazy (zmiana kierunku jazdy, 13:59 – 14:06) – Třemešná ve Slezsku (14:39/40) – Krnov (14:58). W obowiązującym obecnie rozkładzie jazdy pociąg ten także funkcjonuje.

Ze względu na niestety malejącą frekwencję (były nawet plany zawieszenia połączenia Jesenik - Krnov przez Polskę) pociąg jest obsługiwany przez mniejszy tabor, czyli przez Regionovę - dwuczłonowy autobus szynowy serii 814/914. Wówczas był to pojazd nr 094. W niedziele i święta (z wyjątkami) na odcinku Jindřichov ve Slezsku – Krnov do Regionovy dołączany jest wagon motorowy serii 810 z doczepą.


Regionova 914 094-8 / 814 094-9, Głuchołazy

Regionova 914 094-8 / 814 094-9, Głuchołazy

Regionova 914 094-8 / 814 094-9, Głuchołazy
Regionova 914 094-8 / 814 094-9 jako spěšný vlak nr 1665 wjeżdża na stację Głuchołazy.


Regionova 814 094-9 / 914 094-8, Głuchołazy

Regionova 814 094-9 / 914 094-8, Głuchołazy

Regionova 814 094-9 / 914 094-8, Głuchołazy
Czeski pociąg w trakcie postoju przy peronie drugim stacji Głuchołazy.


Regionova 814 094-9 / 914 094-8, Głuchołazy

Regionova 814 094-9 / 914 094-8, Głuchołazy

Regionova 814 094-9 / 914 094-8, Głuchołazy
Kierunek Krnov. Regionova 814 094-9 / 914 094-8 odjeżdża ze stacji Głuchołazy.


Rozkład jazdy, Głuchołazy
Rozkład jazdy polskich pociągów na stacji Głuchołazy. 


Tak spěšný vlak nr 1665 z Jesenika do Krnova prezentuje się w ruchu. Regionova 814/914 094 w trakcie wjazdu na stację Głuchołazy. Odjazd po zmianie kierunku jazdy.




Od strony Czech stało sporo wagonów towarowych. Zaprezentuję je w następnym wpisie o stacji Głuchołazy. Tu link.

Inne czeskie pociągi przejeżdżające przez Głuchołazy przedstawiłem w tym wpisie i w tym (materiały te dotyczą innych lokalizacji).


Blog Transportowy na Google+

czwartek, 30 sierpnia 2018

Gotha z Drezna


Drezno to ponad 500-tysięczne miasto położone we wschodnich Niemczech. Od 1872 roku kursują po nim tramwaje (pierwotnie konne, a od 1893 elektryczne). Pośród eksploatowanego przez DVB (Dresdner Verkehrsbetriebe AG) taboru pojawiają się także pojazdy muzealne, z tamtejszego muzeum tramwajów (Strassenbahnmuseum Dresden). Na taki historyczny skład natrafiłem spacerując wzdłuż ulicy Wilsdruffer.

Na zlokalizowany tam przystanek „Pirnaischer Platz” właśnie wjeżdżały twa wagony Gotha. Kultowe pojazdy rodem z NRD. Silnikowy i doczepny. Pierwszy to model T59E, rocznik 1960, oznaczony numerem taborowym 1512. Wagony Gotha T59E powstawały w latach 1959 – 1960 we wschodnioniemieckich  zakładach VEB Waggonbau z miejscowości Gotha. Były przeznaczone na rynek NRD i ZSRR. 

Drugi wagon to doczepny Gotha B57. Rocznik 1959, oznaczony numerem taborowym 1413. Producent to także VEB Waggonbau. Tramwaje Gotha B57 (oraz silnikowe T57) produkowano w latach 1957 – 1961. 


Gotha T59E + B57, Drezno, Strassenbahnmuseum Dresden

Gotha T59E + B57, Drezno, Strassenbahnmuseum Dresden

Gotha T59E + B57, Drezno, Strassenbahnmuseum Dresden

Gotha T59E + B57, Drezno, Strassenbahnmuseum Dresden
Historyczny skład Gotha T59E + B57 przejeżdża przez przystanek „Pirnaischer Platz” na Wilsdruffer Straße. Obok tramwaj linii 4, czyli SachsenTram NGT6DD. Niestety numery taborowe DVB umieszcza na bokach pojazdów, więc nie jestem w stanie ustalić jego oznaczenia, a w związku z tym roku produkcji i innych szczegółów. 2 czerwca 2018.


Gotha T59E + B57, Drezno, Strassenbahnmuseum Dresden

Gotha T59E + B57, Drezno, Strassenbahnmuseum Dresden
Gotha T59E + B57 jadąc przez Wilsdruffer Straße zbliża się do przystanku „Dresden Altmarkt”. Stoi na nim wagon linii nr 1 - SachsenTram. 2 czerwca 2018.


Poniżej krótkie nagranie prezentujące skład Gotha T59E + B57 (#1512+1413) w ruchu, na Wilsdruffer Straße. Obsługuje on linię nr 20. Jak podaje strona internetowa DVB, jest to linia specjalna, kursująca tylko po wcześniejszej zapowiedzi. Jej podstawowa relacja to MESSE DRESDEN – Postplatz, którą pokonuje w 13 minut (długość 3,7 km). Na tablicy kierunkowej wagonu silnikowego widać napis „Fučíkplatz”. To historyczna już nazwa (Julius Fučík , działacz Komunistycznej Partii Czechosłowacji), a obecna to Straßburger Platz. Trasa tego przejazdu odbiega więc od podstawowej.




Temat drezdeńskich tramwajów już niedługo powróci w Blogu Transportowym. Tym razem zajmę się taborem liniowym.


Blog Transportowy na Facebooku

piątek, 24 sierpnia 2018

SilesiaKOMUNIKACJA 2018 – Volvo, Scania i zabudowy na bazie Iveco


Jak zapowiedziałem we wcześniejszym wpisie o targach SilesiaKOMUNIKACJA 2018 (tu link), przedstawię teraz autobusy Volvo, Scania oraz zabudowy powstałe na bazie Iveco. 

Pokazane w Sosnowcu Volvo, dokładniej model 7900 Hybrid to własność PKM Sosnowiec. Rocznik 2017, oznaczony numerem taborowym 794. Przewoźnik posiada łącznie 25 takich autobusów. 


Volvo 7900 Hybrid, PKM Sosnowiec, SilesiaKOMUNIKACJA 2018

Volvo 7900 Hybrid, PKM Sosnowiec, SilesiaKOMUNIKACJA 2018

Volvo 7900 Hybrid, PKM Sosnowiec, SilesiaKOMUNIKACJA 2018
Volvo 7900 Hybrid z PKM Sosnowiec.


Volvo 7900 Hybrid, PKM Sosnowiec, SilesiaKOMUNIKACJA 2018

Volvo 7900 Hybrid, PKM Sosnowiec, SilesiaKOMUNIKACJA 2018

Volvo 7900 Hybrid, PKM Sosnowiec, SilesiaKOMUNIKACJA 2018
Volvo 7900 Hybrid - wnętrze.


Wystawiona Scania to gazowiec, model CityWide CNG. Rocznik 2017. Egzemplarz demonstracyjny, który był np. testowany w Rzeszowie.


Scania CityWide CNG, SilesiaKOMUNIKACJA 2018

Scania CityWide CNG, SilesiaKOMUNIKACJA 2018

Scania CityWide CNG, SilesiaKOMUNIKACJA 2018

Scania CityWide CNG, SilesiaKOMUNIKACJA 2018
Scania CityWide CNG.


Scania CityWide CNG, SilesiaKOMUNIKACJA 2018

Scania CityWide CNG, SilesiaKOMUNIKACJA 2018
Scania CityWide CNG - wnętrze.


Scania CityWide CNG, SilesiaKOMUNIKACJA 2018
Scania CityWide CNG - stanowisko pracy kierowcy.


Scania CityWide CNG, SilesiaKOMUNIKACJA 2018
Scania CityWide CNG - tabliczka znamionowa.


Volvo 7900 Hybrid i Scania CityWide CNG, SilesiaKOMUNIKACJA 2018
Volvo 7900 Hybrid i Scania CityWide CNG.


Zabudowę na bazie Iveco New Daily w Sosnowcu pokazała firma Bus-Center z miejscowości Strawczyn (w rejonie Kielc). Pod obecną nazwą funkcjonuje ona od 2017 roku, a zabudowy autobusowe oferuje od 2005 roku. 


Iveco New Daily, Bus-Center, SilesiaKOMUNIKACJA 2018

Iveco New Daily, Bus-Center, SilesiaKOMUNIKACJA 2018

Iveco New Daily, Bus-Center, SilesiaKOMUNIKACJA 2018
Iveco New Daily zabudowane przez firmę Bus-Center.


Inną zabudowę na bazie Iveca New Daily zaprezentowała firma Marketbus.pl z Augustowa. To pojazd o długości 8,5 m, oznaczony jako ŻAK 70C. Co ciekawe, na stronie internetowej Marketbus.pl jest jedynie informacja, że zajmuje się ona importem pojazdów i ich sprzedażą. Jest także przewoźnikiem, ale nie producentem. Autobus ten powstał zagranicą. Dokładnie w Turcji. 


Iveco New Daily, ŻAK 70C, SilesiaKOMUNIKACJA 2018

Iveco New Daily, ŻAK 70C, SilesiaKOMUNIKACJA 2018

Iveco New Daily, ŻAK 70C, SilesiaKOMUNIKACJA 2018
ŻAK 70C, czyli produkt z Turcji na bazie Iveca New Daily.


Na tym kończę prezentację wystawionych w Sosnowcu autobusów. W kolejnym wpisie o tej targowej imprezie pojawią się ciężarówki. Tu link.


Kalendarz imprez komunikacyjnych