niedziela, 17 czerwca 2018

SilesiaKOMUNIKACJA 2018 – Solaris i PKM Tychy


Prezentowałem już elektryczny autobus firmy Automet wystawiony w Sosnowcu na targach SilesiaKOMUNIKACJA 2018 (tu link). Zgodnie z zapowiedzią z tamtego wpisu – pora na Solarisa i PKM Tychy.

Ekspozycję Solarisa stanowiły dwa 12-metrowe pojazdy czwartej generacji. Elektryczny i CNG. Ten pierwszy przeznaczony dla PKM Sosnowiec, gdzie otrzymał numer taborowy 797. Rocznik 2018.

Natomiast niebieski gazowiec to własność firmy Transgór Mysłowice, która oznaczyła go numerem 23. To także pojazd fabrycznie nowy, rocznik 2018. Jego zadanie to obsługa linii w sieci ZKKM Chrzanów.


Solaris Urbino 12 CNG, Transgór Mysłowice

Solaris Urbino 12 CNG, Transgór Mysłowice

Solaris Urbino 12 CNG, Transgór Mysłowice

Solaris Urbino 12 CNG, Transgór Mysłowice
Solaris Urbino 12 CNG z firmy Transgór Mysłowice.


Solaris Urbino 12 CNG, Transgór Mysłowice

Solaris Urbino 12 CNG, Transgór Mysłowice

Solaris Urbino 12 CNG, Transgór Mysłowice
Wnętrze Solarisa Urbino 12 CNG z Transgóru Mysłowice. Tu również jest niebiesko.


Solaris Urbino 12 CNG, Transgór Mysłowice
Detale gazowego Urbino.


Solaris Urbino 12 electric, PKM Sosnowiec

Solaris Urbino 12 electric, PKM Sosnowiec

Solaris Urbino 12 electric, PKM Sosnowiec
Solaris Urbino 12 electric z PKM Sosnowiec.


Solaris Urbino 12 electric, PKM Sosnowiec
Wnętrze Solarisa Urbino 12 electric z PKM Sosnowiec.


Solaris Urbino 12 electric, PKM Sosnowiec

Solaris Urbino 12 electric, PKM Sosnowiec
Detale elektrycznego Urbino.


Solaris Urbino 12 electric, PKM Sosnowiec i Solaris Urbino 12 CNG, Transgór Mysłowice
Widok ogólny na stoisko Solarisa.


Trzeci z pokazanych na targach SilesiaKOMUNIKACJA 2018 Solarisów to własność PKM Tychy. Egzemplarz wystawiony na stoisku tego przewoźnika, jednocześnie jedyny przegubowiec uczestniczący w tegorocznej imprezie, czyli model Urbino 18 LE CNG. To rocznik 2011. W Sosnowcu zaprezentowano go już po raz drugi (tu link do materiału z 2016 roku).


Solaris Urbino 18 LE CNG, PKM Tychy

Solaris Urbino 18 LE CNG, PKM Tychy

Solaris Urbino 18 LE CNG, PKM Tychy
Jedyny przegubowiec na targach, czyli Solaris Urbino 18 LE CNG z PKM Tychy.


Obok przegubowca ustawiono innego gazowca z PKM Tychy - MAN Lion`s City CNG o numerze taborowym 397. Rocznik 2015. On także na targach SilesiaKOMUNIKACJA pojawił się już po raz drugi (wcześniej w 2017 roku – link).


MAN Lion`s City CNG, PKM Tychy

MAN Lion`s City CNG, PKM Tychy
MAN Lion`s City CNG z PKM Tychy.


Solaris Urbino 18 LE CNG i MAN Lion`s City CNG, PKM Tychy
Solaris Urbino 18 LE CNG i MAN Lion`s City CNG z PKM Tychy


Trzeci z tyskich autobusów, również gazowiec, to już stały bywalec targów w Sosnowcu. Mercedes-Benz Sprinter, czyli CUBY City Line produkcji firmy Auto-CUBY. Rocznik 2014, oznaczony numerem taborowym 3. Materiał o nim również pod powyższym linkiem.


Mercedes-Benz Sprinter CNG, CUBY City Line, PKM Tychy

Mercedes-Benz Sprinter CNG, CUBY City Line, PKM Tychy

Mercedes-Benz Sprinter CNG, CUBY City Line, PKM Tychy
Mercedes-Benz Sprinter zasilany CNG, czyli CUBY City Line z PKM Tychy.


W dalszej części relacji z targów SilesiaKOMUNIKACJA 2018 przedstawię Forda i MAN-a. Tu link.


Blog Transportowy na Twitterze

środa, 13 czerwca 2018

Parada tramwajów na rozpoczęcie sezonu


W niedzielę, 10 czerwca 2018 kolejny sezon rozpoczęła Krakowska Linia Muzealna. Z tej okazji, jeszcze przed pierwszymi liniowymi kursami, zorganizowano paradę taboru zabytkowego. Wyruszyła ona o godzinie 12:00 z zajezdni Nowa Huta, która przez godzinę była dostępna dla zwiedzających. Kolumna historycznych tramwajów przejechała wzdłuż ulic: Ujastek, Łowińskiego, Kocmyrzowska, Bieńczycka, al. Jana Pawła II, Mogilska, Lubicz, Westerplatte, Starowiślna i Dajwór, kończąc tę niezwykła podróż na ul. św. Wawrzyńca.

Piękne zabytki postanowiłem udokumentować w rejonie przystanków „Wiadukty”. Było tam już kilka osób, ale na szczęście wszyscy ustawili się tak, że można było pojazdy fotografować i nagrywać bez przeszkód. Niestety, gdy historyczna kolumna pojawiła się, przybył też dość niezdyscyplinowany miłośnik. O tym jednak później.

Poniżej kilka zdjęć wykonanych wówczas w rejonie przystanków „Wiadukty”. Tramwaje przedstawiam w kolejności przejazdu.


Sanok SN1 + PN3, MPK Kraków
Kolumnę historycznego taboru prowadził Sanok SN1 #37 z 1912 roku z doczepą PN3 #555 (replika wagonu z 1909 roku oddana do eksploatacji w 2009 roku). Torowisko z lewej strony prowadzi do pętli Wzgórza Krzesławickie.


Konstal N + ND, MPK Kraków
Na drugiej pozycji jechał Konstal N #20 (rocznik 1954) z doczepą ND #511 (rocznik 1952). 


Ring + Konstal ND, MPK Kraków
Jedyny skład koloru czerwonego, czyli gdański Ring (Tw269) #272 z 1930 roku i doczepa Konstal ND #538. 


Sanok SN2 + PN2, MPK Kraków
Sanok SN2 #87 (rocznik 1939) z doczepą PN2 #530 (rocznik 1938).


Konstal 102Na + 102NaD, MPK Kraków
Piąty, ostatni i jednocześnie najmłodszy i najdłuższy skład uczestniczący w paradzie, nowość w roku 2018, czyli Konstal 102Na #210 (rocznik 1970) + Konstal 102NaD #155 (rocznik 1970).


Ponieważ kolumna historycznych wagonów przemieszczała się dość wolno, zdążyłem liniowym tramwajem dojechać do skrzyżowania ulic Dietla i Westerplatte. Tam wykonałem kolejne zdjęcia.


Sanok SN1 + PN3, MPK Kraków
Sanok SN1 + PN3 przy przystanku „Starowiślna” na ul. Starowiślnej.


Konstal N + ND, MPK Kraków
Konstal N + ND.


Ring + Konstal ND, MPK Kraków

Ring + Konstal ND, MPK Kraków
Ring + Konstal ND.


Sanok SN2 + PN2, MPK Kraków

Sanok SN2 + PN2, MPK Kraków
Sanok SN2 + PN2.


Konstal 102Na + 102NaD, MPK Kraków

Konstal 102Na + 102NaD, MPK Kraków
Konstal 102Na + 102NaD.


Nagrałem także sześciominutowy materiał filmowy. Niestety w części pierwszej, czyli dotyczącej rejonu przystanków „Wiadukty”, pojawia się wspomniany powyżej niezdyscyplinowany miłośnik. W pewnym momencie, przed przejazdem sprzęgniętych przegubowców, staje się on nawet głównym bohaterem nagrania. Niestety.

Druga część to ul. Starowiślna. Oprócz zabytków na filmie pojawia się także słynny „tramwaj papieski”, czyli PESA 2014N #RG914. 




Warto jeszcze podkreślić, że w tym roku Krakowska Linia Muzealna rozpoczęła kursowanie bardzo wcześnie, bo już na początku czerwca. Historyczne tramwaje na ulice stolicy Małopolski będą wyjeżdżały w każdą niedzielę i w dni świąteczne, aż do 23 września 2018. Dodatkowo, w wybrane dni pojawią się także zabytkowe autobusy. Będzie więc ciekawie.


Wpisy poświęcone autobusom

piątek, 8 czerwca 2018

Jelcz z krakowskich wodociągów


Stara S2000 z Miejskiego Przedsiębiorstwa Wodociągów i Kanalizacji prezentowałem we wrześniu 2016. Była to cysterna przeznaczona do transportu wody pitnej, która do zdjęć pozowała na Rynku Głównym. (tu link). Teraz zapraszam na spotkanie z innym pojazdem tej firmy. Utrwaliłem go w rejonie Krakowa znacznie oddalonym od centrum. Było to na ul. Okulickiego, przy skrzyżowaniu z ulicami Mistrzejowicką i Fatimską. Niestety wykonałem tylko jedno zdjęcie.

Mowa o Jelczu 422 (dokładniej P422K) o rejestracji KVX 4841. Od jego właściciela, czyli MPWiK w Krakowie otrzymałem informację, że to rocznik 1999. Jego zabudowa WUKO – „beczka”, wykorzystywana jest do pompowania szlamu z wykopów podczas usuwania awarii wodociągowych. Właśnie w trakcie takiej pracy utrwaliłem tego pięknego polskiego klasyka.


Jelcz P422K, MPWiK SA w Krakowie
Jelcz P422K z MPWiK SA w Krakowie w trakcie pracy na ul. Okulickiego. 12.05.2018.


Co ciekawe, krakowskie MPWiK w swoim taborze posiada jeszcze jednego Jelcza. To również model P422K. Także „beczka” WUKO, ale młodsza – z 2000 roku (rejestracja KVA 972N). Pojazd służy do pompowania ścieków z szamb przy obiektach MPWiK. Jego stały przydział to miejscowość Dobczyce i tamtejszy Zakład Uzdatniania Wody Raba.


Blog Transportowy na Google +

niedziela, 3 czerwca 2018

Ermewa – wagony Uacns w Skawinie


W grudniu 2017 pisałem o zorganizowanej przez Koleje Małopolskie promocji nowego połączenia z Krakowa Głównego do Skawiny (tu link). Zająłem się wówczas jedynie pociągami pasażerskimi. Na uwagę zasługiwał jednak także tabor towarowy.

W Skawinie stały wówczas dwa składy towarowe. Oba zwrócone w stronę Krakowa. Pierwszy złożony z pustych węglarek i prowadzony przez EU07 z PKP Cargo. Drugi, który uznałem za znacznie ciekawszy, to lokomotywa serii S200 z firmy Kolprem (obsługującej kolejowe przewozy ArcelorMittal Poland) i wagony do przewozu materiałów sypkich.

Niestety ze względu na małą ilość czasu nie mogłem odejść od pociągu specjalnego, aby sfotografować wspomniane lokomotywy. Zdążyłem jedynie udokumentować wagony. To pojazdy serii Uacns, przeznaczone do przewozu materiałów sypkich. Ich producentem jest niemiecka firma Feldbinder. Takie silosy nadal znajdują się w produkcji. Ich podstawowe przeznaczenie to transport pyłu węgla brunatnego. Te stojące w Skawinie właśnie do takiego celu były wykorzystywane, o czym świadczyły odpowiednie oznaczenia ADR (40/1361).

Oto, co na temat swojej oferty serii Uacns pisze producent: „Stosowane w naszych wagonach zbiorniki ciśnieniowe w połączeniu z nowoczesnymi pneumatycznymi systemami rozluźniania oraz zoptymalizowanym i łatwym pod kątem czyszczeniem prowadzeniem materiału zapewniają ponadto najkrótsze czasy rozładunku. Prosta obsługa podczas rozładunku jest ponadto możliwa dzięki przejrzystemu rozmieszczeniu całej armatury z obydwu stron. W zależności od celu zastosowania wagony FFB typu silos wyposażone są w następujące systemy rozluźniania – aluminiowy, ze stali szlachetnej, szczelinowy i marki Solimar”.

Pył węgla brunatnego „jest idealnym paliwem do technologii przerobu i produkcji cementu i wapna” – jak podaje jeden z producentów. Można zatem przypuszczać, że punktem docelowym tego transportu była Cementownia Kraków Nowa Huta.

Wszystkie te wagony to własność firmy Ermewa. W tym przypadku jej niemieckiego oddziału. Ermewa zajmuje się wynajmowaniem wagonów towarowych różnego przeznaczenia.


Ermewa, Uacns, Feldbinder, silos do transportu pyłu węgla brunatnego

Ermewa, Uacns, Feldbinder, silos do transportu pyłu węgla brunatnego
Składy węglarek i silosów do transportu pyłu węgla brunatnego na stacji Skawina. Przy budynku dworcowym EN79-002 z Kolei Małopolskich. 2.12.2017.


Ermewa, Uacns, Feldbinder, silos do transportu pyłu węgla brunatnego
Skład wagonów serii Uacns.


Ermewa, Uacns, Feldbinder, silos do transportu pyłu węgla brunatnego

Ermewa, Uacns, Feldbinder, silos do transportu pyłu węgla brunatnego

Ermewa, Uacns, Feldbinder, silos do transportu pyłu węgla brunatnego
Ostatni wagon składu przewożącego pył węgla brunatnego. Jego oznaczenie to: 37 80 9327 935-4. Symbol przewoźnika: D-ERMD.


Ermewa, Uacns, Feldbinder, silos do transportu pyłu węgla brunatnego
Inny przykład wagonu serii Uacns. Jego oznaczenie to: 37 80 9327 903-2. 


Ermewa, Uacns, Feldbinder, silos do transportu pyłu węgla brunatnego
Logotyp producenta umieszczony na jednym z silosów serii Uacns.


Ermewa, Uacns, Feldbinder, silos do transportu pyłu węgla brunatnego

Ermewa, Uacns, Feldbinder, silos do transportu pyłu węgla brunatnego

Ermewa, Uacns, Feldbinder, silos do transportu pyłu węgla brunatnego
Opisy techniczne umieszczone na jednym z wagonów serii Uacns.


Prezentowane wagony silosy Feldbinder to typ BEUT 112.4-6/1 RID o pojemności ok. 112 m³. Długość każdego to 20.840 mm (z buforami). Promień łuku toru: 75 m.


Blog Transportowy na Facebooku