czwartek, 17 maja 2018

Autostrada 2017: Biełaz i inne


Największą gwiazdą (dosłownie) ubiegłorocznej edycji targów AUTOSTRADA-POLSKA była wywrotka kopalniana Biełaz 75477. To oferta firmy Polmark z Kielc. Pojazd o ładowności 45 ton.

Ta wielka ciężarówka powstała w Polsce, na podstawie porozumienia białoruskiego producenta i Polmarku. Jak podał portal Forum Budowlane: „Udział części kupowanych w OAO Biełaz Holding stanowi tu ok. 46%, pozostałe 54% są produkowane przez firmę Polmark oraz kupowane od czołowych, światowych producentów takich jak: Mercedes-Benz, Lincoln, Danfos, Groeneveld, Webasto, Michelin, Manuli, Diavia, Continental, Good Year”.

Wielkie ciężarówki prezentowane przez firmę Polmark są stałym elementem targów Autostrada. Przykładowo regularnie wystawiano na nich inną 45 tonową wywrotkę. To Biełaz 7547, którego można zobaczyć tutaj.


Biełaz 75477, AUTOSTRADA-POLSKA 2017

Biełaz 75477, AUTOSTRADA-POLSKA 2017

Biełaz 75477, AUTOSTRADA-POLSKA 2017

Biełaz 75477, AUTOSTRADA-POLSKA 2017

Biełaz 75477, AUTOSTRADA-POLSKA 2017
Biełaz 75477.


Biełaz 75710, AUTOSTRADA-POLSKA 2017
Inne Biełazy prezentowano wewnątrz hali. Niestety były to tylko modele. Na zdjęciu Biełaz 75710, czyli największa wywrotka kopalniana na świecie, która może być załadowana aż 450 tonami ładunku. Prawdziwy gigant. 


Biełaz 75710
Tak Biełaz 75710 prezentuje się w oryginale. Dla podkreślenia jego wielkości ludzie - w tym przypadku grupa chińskich dziennikarzy. Teren fabryki Biełaza. Fot. Biełaz (BIELAZ), materiały prasowe.


Biełaz 7822 i 75710, AUTOSTRADA-POLSKA 2017
Biełaz oprócz wielkich wywrotek produkuje także inny tabor specjalistyczny, np. ładowarki. Na stoisku firmy Polmark prezentowano również taki pojazd. To Biełaz 7822. Była to jednak tylko miniatura. Obok gigant - 75710.


Jak już pisałem we wcześniejszym materiale o targach Autostrada 2017 (tu link), bardzo dużą ekspozycję posiadała firma KH-KIPPER. Przedstawiłem już pokazane wówczas dynamicznie przykłady zabudów. Teraz pora na pozostałe pojazdy prezentowane statycznie.


KH-KIPPER, AUTOSTRADA-POLSKA 2017
Zabudowy KH-KIPPER ustawione pomiędzy głównym wejściem na teren targów, a jedną z hal. Od prawej stoją: Iveco, DAF, Tatra, Renault i Volvo.


Iveco Trakker 410, KH-KIPPER, AUTOSTRADA-POLSKA 2017

Iveco Trakker 410, KH-KIPPER, AUTOSTRADA-POLSKA 2017
Iveco Trakker 410.


DAF LF, KH-KIPPER, AUTOSTRADA-POLSKA 2017

DAF LF, KH-KIPPER, AUTOSTRADA-POLSKA 2017
DAF LF.


Tatra Phoenix, KH-KIPPER, AUTOSTRADA-POLSKA 2017

Tatra Phoenix, KH-KIPPER, AUTOSTRADA-POLSKA 2017
Tatra Phoenix.


Renault Trucks K, KH-KIPPER, AUTOSTRADA-POLSKA 2017
Renault Trucks K.


Volvo FMX 540, KH-KIPPER, AUTOSTRADA-POLSKA 2017

Volvo FMX 540, KH-KIPPER, AUTOSTRADA-POLSKA 2017
Volvo FMX 540.


Mercedes-Benz Arocs i Scania G450, KH-KIPPER, AUTOSTRADA-POLSKA 2017

Mercedes-Benz Arocs i Scania G450, KH-KIPPER, AUTOSTRADA-POLSKA 2017
Wzdłuż sąsiedniej hali KH-KIPPER prezentował zabudowy na bazie ciężarówek Mercedes-Benz Arocs i Scania G450.


Trójosiowa naczepa bezramowa,  KH-KIPPER, AUTOSTRADA-POLSKA 2017
Trójosiowa naczepa bezramowa prezentowana przez firmę KH-KIPPER na terenie zewnętrznym - w rejonie pokazów dynamicznych. Oto, co na jej temat podaje producent: „Skrzynia unikatowej naczepy została zamontowana bezpośrednio na tylnym wózku. Tradycyjna rama jest zastąpiona ramą z przegubami tworzącą w trakcie wyładunku przestrzenną konstrukcję. Rozwiązanie posiada szereg zalet: począwszy od niższej masy własnej, a kończąc na łatwiejszym rozładunku


Na koniec relacji kilka innych zaprezentowanych w Kielcach pojazdów. Zaczynam od niebieskiego Volvo FM.


Volvo FM, AUTOSTRADA-POLSKA 2017

Volvo FM, AUTOSTRADA-POLSKA 2017

Volvo FM, AUTOSTRADA-POLSKA 2017

Volvo FM, AUTOSTRADA-POLSKA 2017
Volvo FM z zabudową szwedzkiej firmy SpriderMaskiner - producent i dystrybutor szeregu maszyn, „dzięki którym układanie asfaltu jest łatwiejsze, wydajniejsze i bardziej ergonomiczne”.


Volvo P4820D ABG, AUTOSTRADA-POLSKA 2017
Volvo P4820D ABG. Jak podaje jego producent, „to bardzo wszechstronny rozściełacz, który sprawdza się w większości zastosowań – może służyć do układania nawierzchni na chodnikach, parkingach, podjazdach, drogach żwirowych, drogach miejskich i między miastami, krajowych, a nawet na autostradach”. 


HAMM, AUTOSTRADA-POLSKA 2017

HAMM, AUTOSTRADA-POLSKA 2017
Walce firmy HAMM.


Komatsu WA380, AUTOSTRADA-POLSKA 2017

Komatsu WA380, AUTOSTRADA-POLSKA 2017
Ładowarka Komatsu WA380-8.


XCMG GR180, AUTOSTRADA-POLSKA 2017
Chińska równiarka drogowa XCMG GR180. 


HBM BG 180 TA-6, AUTOSTRADA-POLSKA 2017
Niemiecka równiarka drogowa HBM BG 180 TA-6. W Kielcach odbyła się jej światowa premiera.


MAN TGS 33.480, AUTOSTRADA-POLSKA 2017

MAN TGS 33.480, AUTOSTRADA-POLSKA 2017
Ciągnik siodłowy MAN TGS 33.480 z naczepą firmy Schmitz.


Tatra Phoenix, AUTOSTRADA-POLSKA 2017

Tatra Phoenix, AUTOSTRADA-POLSKA 2017
Tatra Phoenix była prezentowana także na innych stoiskach - tu na firmowym producenta.


Tatra Phoenix, AUTOSTRADA-POLSKA 2017

Tatra Phoenix, AUTOSTRADA-POLSKA 2017

Tatra Phoenix, AUTOSTRADA-POLSKA 2017
Inna Tatra Phoenix prezentowała zabudowę słowackiej firmy VS-mont.


Kässbohrer, AUTOSTRADA-POLSKA 2017

Kässbohrer, AUTOSTRADA-POLSKA 2017
Naczepa silos z firmy Kässbohrer.


Niestety w tegorocznej edycji targów Autostrada nie uczestniczyłem.


Blog Transportowy na YouTube, kanał Lukaszwo - Transport Movies

piątek, 11 maja 2018

Säffle 2000NL w Krakowie


W lutym 2013 pisałem o dość egzotycznym w Polsce przegubowcu. To Säffle 5000 – wówczas eksploatowanym w sieci MZK Tychy (tu link). Na innego przedstawiciela tej nieistniejącej już szwedzkiej marki natrafiłem 8 grudnia 2015 w Krakowie. Był to model 2000NL. Zabudowa na bazie podwozia Volvo B10BLE-60.

Autobus ten stał na terenie salonu samochodów osobowych przy ul. Klimeckiego, czyli w dość nietypowym miejscu dla tego rodzaju pojazdu. Rejestracja z Wielkopolski, z miejscowości Złotów. Czy był na sprzedaż? Niestety nie wiem, ale najprawdopodobniej tak.


Säffle 2000NL

Säffle 2000NL
Säffle 2000NL przy ul. Klimeckiego w Krakowie.


Prezentowany Säffle 2000NL to rocznik 2000. Z informacji podanych w Internecie wynika, że przez pierwsze dziewięć lat był on eksploatowany przez firmę De Hvide Busser z miejscowości Kvistgård w Danii. Potem trafił do Holger Danske Bustrafik A/S z Slangerup (to także w Danii). 

Co się z tym autobusem dzieje teraz? Portal Bezpieczny Autobus podaje, że został wyrejestrowany. Czy trafił do nowego właściciela? Jeżeli tak, to nie jest eksploatowany – Ubezpieczeniowy Fundusz Gwarancyjny nie zawiera informacji o ważnym ubezpieczeniu dla pojazdu o numerze VIN YV3R4A617Y1006726, którym oznaczono bohatera tego wpisu.

Co ciekawe, autobus Säffle 2000NL pojawiał się już w Krakowie i to liniowo. Było to kilka lat temu, gdy do stolicy Małopolski docierała słynna linia K z Chełmka, obsługiwana przez Transgór Mysłowice. Był to pojazd oznaczony numerem 31. Także rocznik 2000.


Blog Transportowy na Facebooku

niedziela, 6 maja 2018

Autostrada 2017: Kamazy i KH-KIPPER


Zbliża się kolejna, już XXIV edycja Międzynarodowych Targów Budownictwa Drogowego AUTOSTRADA-POLSKA w Kielcach (w dniach 8 - 10 maja 2018). W ramach zachęty do uczestnictwa w tej imprezie publikuję kilka zdjęć z 2017 roku. 

Zaczynam od Kamaza. W jednej z hal zaprezentowano dwa egzemplarze tej rosyjskiej ciężarówki. Niestety częściowo zasłonięte przez różne elementy stoiska – wspólnego z firmą Ozamet z Olsztyna (wytwarzającej urządzenia związane z utrzymaniem dróg w okresie zimowym).


Kamaz 43118, AUTOSTRADA-POLSKA 2017

Kamaz 43118, AUTOSTRADA-POLSKA 2017
Kamaz 43118 wywrotka. 


Kamaz 65115, AUTOSTRADA-POLSKA 2017

Kamaz 65115, AUTOSTRADA-POLSKA 2017
Kamaz 65115 z pługiem i zamontowaną na skrzyni solarko-piaskarką firmy Ozamet.


Na terenie zewnętrznym odbywały się pokazy dynamicznie prezentowanych pojazdów. Prym wiodła firma KH-KIPPER, której targowa ekspozycja była wyjątkowo imponująca. W warunkach terenowych można było zobaczyć wywrotki zabudowane na bazie ciężarówek marek Tatra, Scania i MAN.


Scania G450, MAN TGS 41.440 i Tatra Phoenix, KH-KIPPER
Zabudowy KH-KIPPER na terenie zewnętrznym, gdzie odbywały się dynamiczne prezentacje. Od lewej stoją: Scania G450, MAN TGS 41.440 i Tatra Phoenix.


Tatra Phoenix, KH-KIPPER, AUTOSTRADA-POLSKA
Tatra Phoenix pokonuje grząski teren.


Tatra Phoenix i MAN TGS 41.440, KH-KIPPER, AUTOSTRADA-POLSKA
Tatra Phoenix i MAN TGS 41.440 prezentują swoje możliwości.


MAN TGS 41.440, KH-KIPPER, AUTOSTRADA-POLSKA

MAN TGS 41.440, KH-KIPPER, AUTOSTRADA-POLSKA
MAN TGS 41.440 w trakcie dynamicznej prezentacji.


Scania G450, KH-KIPPER, AUTOSTRADA-POLSKA

Scania G450, KH-KIPPER, AUTOSTRADA-POLSKA

Scania G450, KH-KIPPER, AUTOSTRADA-POLSKA
Trzeci uczestnik pokazu, czyli Scania G450.


Komatsu D61PXi, AUTOSTRADA-POLSKA
Obok pojazdów z zabudową KH-KIPPER swoje oferty w dynamiczny sposób prezentowali także inni producenci. Na zdjęciu spychacz Komatsu D61PXi. 


Wywrotki KH-KIPPER utrwaliłem także w wersji ruchomej. Poniżej krótki film prezentujący ich jazdy terenowe.




Temat ubiegłorocznych targów Autostrada jeszcze powróci w Blogu Transportowym. Pokażę np. największą wystawioną wówczas wywrotkę. Tu link.


Zestawienie wydarzeń transportowych

środa, 2 maja 2018

SilesiaKOMUNIKACJA 2018, targowa premiera elektrycznego Autometu


W dniach 24 i 25 kwietnia 2018 w Sosnowcu odbyła się kolejna edycja Targów Transportu Publicznego SilesiaKOMUNIKACJA. Wyjątkowa, bo już dziesiąta. 

Niestety na jubileuszu tym zabrakło kilku producentów pojazdów obecnych we wcześniejszych edycjach. Szczególnie zauważalny był brak czeskiego SOR-a, który regularnie prezentował swoje produkty na dość sporym stoisku. Przykładowo rok wcześniej w Sosnowcu odbyła się polska premiera elektrycznego autobusu SOR ENS12 (tu link). Bardzo skromna była też ekspozycja taboru historycznego prezentowanego w ramach projektu o nazwie Autobus Czerwony. Tylko jeden pojazd i to w dodatku ten sam, co od kilku lat. Jelcz 043 DAL nazywany „Beskidzkim Ogórkiem”.


Jelcz 043 DAL „Beskidzki Ogórek”, SilesiaKOMUNIKACJA 2018

Jelcz 043 DAL „Beskidzki Ogórek”, SilesiaKOMUNIKACJA 2018
Jelcz 043 DAL, czyli prezentowany w Sosnowcu już od kilku lat „Beskidzki Ogórek”.


PIXEL, SilesiaKOMUNIKACJA 2018
Jedno z przykładowych stoisk - firma PIXEL oferująca systemy informacji pasażerskiej dla transportu publicznego. 


Zabrakło także Autosana. Był natomiast inny producent z Sanoka, czyli Automet. Zgodnie z wcześniejszą zapowiedzią premierowo pokazał on na imprezie targowej w Polsce swój najnowszy produkt. Autobus elektryczny. To Automet MiniCity Electric (światowa premiera w październiku 2017, w Monachium, a polska w listopadzie 2017, w Arłamowie).

Zabudowa na bazie Mercedesa-Benza Sprintera, dostępna w dwóch wersjach. Krótszej (8000 mm) i dłuższej (8370 mm) – wystawionej w Sosnowcu. Szerokość 2200 mm. Pozostałe dane techniczne „elektryka” na jednym z poniższych zdjęć.


Automet MiniCity Electric, SilesiaKOMUNIKACJA 2018

Automet MiniCity Electric, SilesiaKOMUNIKACJA 2018

Automet MiniCity Electric, SilesiaKOMUNIKACJA 2018

Automet MiniCity Electric, SilesiaKOMUNIKACJA 2018
Automet MiniCity Electric.


Automet MiniCity Electric, SilesiaKOMUNIKACJA 2018

Automet MiniCity Electric, SilesiaKOMUNIKACJA 2018

Automet MiniCity Electric, SilesiaKOMUNIKACJA 2018
Wnętrze elektrycznego Autometu.


Automet MiniCity Electric, SilesiaKOMUNIKACJA 2018
Automet MiniCity Electric - stanowisko pracy kierowcy.


Automet MiniCity Electric, SilesiaKOMUNIKACJA 2018
Automet MiniCity Electric - dane techniczne. Materiały producenta.


Automet MiniCity Electric, SilesiaKOMUNIKACJA 2018

Automet MiniCity Electric, SilesiaKOMUNIKACJA 2018
Automet MiniCity Electric - detale pojazdu. Na ścianie tylnej pewna nieścisłość w nazewnictwie: Cityliner Electric.


Zanim przedstawię kolejne autobusy wystawione na SilesiaKOMUNIKACJA 2018, zapraszam do obejrzenia krótkiego filmu pokazujące poszczególne pojazdy. Jest na nim także Automet MiniCity Electric.




W dalszej części relacji z SilesiaKOMUNIKACJA 2018 Solarisy i pojazdy pokazane przez PKM Tychy. Tu link.


Blog Transportowy na Google +