poniedziałek, 19 lutego 2018

SilesiaKOMUNIKACJA 2017 – „ogórek” i Ikarus


Zgodnie z zapowiedzią kończącą wcześniejszy autobusowy wpis (link) prezentuję kolejne pojazdy pokazane w trakcie targów SilesiaKOMUNIKACJA 2017 w Sosnowcu. To historyczny tabor, który można było oglądać dzięki firmie M Event, realizującej już od kilku lat projekt o nazwie Autobus Czerwony. 

Jak w trakcie wcześniejszej edycji targów (w 2016 roku) zaprezentowano Jelcza 043 DAL nazwanego „Beskidzkim Ogórkiem”. Pisałem o nim tutaj.


Jelcz 043 DAL, Beskidzki Ogórek

Jelcz 043 DAL, Beskidzki Ogórek

Jelcz 043 DAL, Beskidzki Ogórek
Jelcz 043 DAL, czyli Beskidzki Ogórek” znany już z wcześniejszej edycji targów SilesiaKOMUNIKACJA.


Obok „ogórka” ustawiono jedynego na targach przegubowca. Był to należący do PKM Katowice Ikarus 280.70E. Rocznik 1997, oznaczony numerem taborowym 117. Na jego tylnej szybie naklejono informację o ostatnim przejeździe Ikarusa (liniowo po sieci KZK GOP) w dniu 28.12.2016. Przeglądając różne galerie transportowe natrafimy na zdjęcia które pokazują, że data ta nie była ostatecznym terminem.

We wnętrzu historycznego przegubowca zorganizowano transportową wystawę. Można było tam zobaczyć np. stare kasowniki, czy muzealny już automat biletowy Krab.


Ikarus 280.70E, PKM Katowice

Ikarus 280.70E, PKM Katowice

Ikarus 280.70E, PKM Katowice

Ikarus 280.70E, PKM Katowice

Ikarus 280.70E, PKM Katowice
Jedyny przegubowiec na targach, czyli Ikarus 280.70E z PKM Katowice.


Ikarus 280.70E, PKM Katowice

Ikarus 280.70E, PKM Katowice

Ikarus 280.70E, PKM Katowice

Ikarus 280.70E, PKM Katowice

Ikarus 280.70E, PKM Katowice

Ikarus 280.70E, PKM Katowice
Wnętrze przegubowca prezentowało ekspozycję dotyczącą transportu publicznego.


Automat biletowy Krab

Automat biletowy Krab
We wnętrzu katowickiego Ikarusa zaprezentowano np. automat biletowy Krab.


Kasownik biletowy

Kasownik biletowy
W przegubowcu były także różne kasownik. Srebrny manualny i czarny automatyczny.


Dwa powyższe autobusy nie były jedynymi pojazdami pokazanymi w ramach projektu realizowanego przez firmę M Event. Zaprezentowano także nowszy tabor – Solarisy z PKM Sosnowiec. O tym jednak napiszę później. Wcześniej krótki materiał o tramwajach na targach SilesiaKOMUNIKACJA 2017. Tu link.


Blog Transportowy na Twitterze

piątek, 16 lutego 2018

V Krakowskie Dni Bezpieczeństwa Ruchu Drogowego


W dniach 7 i 8 lutego 2018 w Krakowie odbywały się V Krakowskie Dni Bezpieczeństwa Ruchu Drogowego. Cykl różnych wystąpień, których cel był jeden – poprawa bezpieczeństwa. 

Tych ciekawych prelekcji można było wysłuchać na terenie hotelu Best Western Premier przy ul. Opolskiej. Ich tematyka była różna. Zacznę od zagadnienia, które już jakiś czas temu poruszyłem w Blogu Transportowym. To kwestia edukacji. Jako przykład podawałem wówczas Czechy – autobus, na pokładzie którego zapoznawano dzieci i młodzież z różnymi aspektami transportu publicznego (tu link). Przypuszczalnie uczono ich także zasad BRD. 

„Czym skorupka za młodu nasiąknie…” jak mówi znane przysłowie. Na szczęście w Polsce zaczyna być to zauważane, czego dowodził pierwszy mówca, Konrad Romik, sekretarz Krajowej Rady Bezpieczeństwa Ruchu Drogowego. Podkreślał on konieczność zwiększenia nacisku na edukację bezpieczeństwa ruchu drogowego w szkołach. W tej kwestii coś już drgnęło, np. wyodrębniono obszar „Wychowanie komunikacyjne” w przedmiocie „Technika” dla szkół podstawowych. W przypadku szkół ponadpodstawowych, rozporządzeniem Ministerstwa Edukacji Narodowej z dnia 30.01.2018 w sprawie zatwierdzenia nowej podstawy programowej dla liceum, technikum i branżowej szkoły II stopnia wprowadzono po raz pierwszy treści wychowania komunikacyjnego.

Dobrze, że już się coś w tej kwestii dzieje, ale do ideału dużo jeszcze brakuje. Podkreślił to swoją krótką wypowiedzią po wystąpieniu Konrada Romika (w ramach czasu przewidzianego na pytania do prelegentów) przedstawiciel Zarządu Dróg Wojewódzkich w Olsztynie, używając jako przykładu swoich dzieci, chodzących do szkoły i otrzymujących w niej edukację z dziedziny BRD w bardzo minimalnej ilości. Konieczność edukowania i to na dość dużą skalę podkreślał także kolejny mówca. Znany szczególnie mieszkańcom Krakowa i Małopolski Marek Dworak. Dyrektor Małopolskiego Ośrodka Ruchu Drogowego, sekretarz Wojewódzkiej Rady Bezpieczeństwa Ruchu Drogowego w Krakowie, prowadzący dostępny także na YouTube program „Jedź bezpiecznie”. Według niego wychowanie komunikacyjne nie powinno być elementem dodawanym do jakiegoś przedmiotu (np. „Technika”) – powinno być odmiennym przedmiotem szkolnym, w wymiarze jednej godziny tygodniowo. Od pierwszej klasy szkoły podstawowej do końca szkoły średniej. 


Marek Dworak
Przemawia Marek Dworak.


Ciekawy materiał przedstawił gość z Jaworzna, Tomasz Tosza, zastępca dyrektora Miejskiego Zarządu Dróg i Mostów w Jaworznie. Jego temat przewodni to 19 miesięcy, w trakcie których na terenie miasta nie było ofiar śmiertelnych wypadków drogowych. Wynik niezwykły. Dla porównania sytuacja bieżąca z Krakowa, gdzie tylko na dwa pierwsze miesiące 2018 roku mamy już 5 ofiar śmiertelnych.

Obowiązkowo muszę jeszcze przytoczyć słowo dyrektora z Jaworzna, które spowodowało mi się wyjątkowo. To „samochodoza” czyli wielka miłość Polaków do samochodów, którymi przemieszczaliby się zawsze i dosłownie wszędzie, zalewając swoimi wehikułami każdą wolną powierzchnię.


Ewelina Nawara i Stanisław Gaca
Tak kończyły się V Krakowskie Dni Bezpieczeństwa Ruchu Drogowego. Trwa podsumowanie, w którym uczestniczą Ewelina Nawara (wydawnictwo Media-Pro Polskie Media Profesjonalne) i Stanisław Gaca (Politechnika Krakowska).


Co jeszcze omawiano w trakcie V Krakowskich Dni Bezpieczeństwa Ruchu Drogowego? Pojawiła się np. tematyka barier drogowych i czasu ich demontażu w przypadku przejazdu służb ratunkowych; oznakowania drogowego, także eksperymentalnego; legalności zatwierdzania projektów organizacji ruchu oraz bezpieczeństwa niechronionych uczestników ruchu, czyli pieszych.


Blog Transportowy na Google +

niedziela, 11 lutego 2018

Airbus H175 dla Australii


Kiedy w Blogu Transportowym tworzyłem dział Lotnictwo, zakładałem, że pojawią się w nim samoloty i helikoptery. Stąd taka ogólna nazwa, a nie np. „samoloty”. Pierwszy wpis powstał w lipcu 2010 (tu link) i od tamtego czasu nie napisałem o żadnym śmigłowcu. Czas zatem to zmienić.

Na początek wybrałem helikopter Airbus H175. W połowie grudnia 2017 dwa egzemplarze trafiły do miasta Darwin w Australii. Podróż międzykontynentalną odbyły jako ładunek, na pokładzie transportowego Antonowa An-124. 

Maszyny te trafiły do firmy Babcock International. Są to pierwsze Airbusy H175 na półkuli południowej. Otrzymały rejestracje VH-NYI oraz VH-NYJ. 


Airbus H175

Airbus H175

Airbus H175
Pierwsze dwa Airbusy H175 dla Australii. Fot. Airbus.


Jak podał Airbus, podstawowym zadaniem nowych maszyn będzie transport pracowników, wsparcie transportu morskiego oraz udział w morskich akcjach ratunkowych (SAR). Teren działania – Morze Timorskie.


Zapisz się na bezpłatny newsletter

poniedziałek, 5 lutego 2018

SilesiaKOMUNIKACJA 2017 – Temsa i PKM Tychy


Stopniowo zbliża się kolejna, już dziesiąta edycja targów SilesiaKOMUNIKACJA w Sosnowcu (ich termin to 24 i 25 kwietnia 2018). Warto zatem przypomnieć, jak ta impreza wyglądała w 2017 roku. Pisałem o niej tutaj (link), informując, że w dalszej kolejności zajmę się turecką marką Temsa oraz pojazdami pokazanymi przez PKM Tychy. Zatem realizuję tę zapowiedź.

Popularna w Turcji, tamtejsza marka Temsa jest również obecna w Polsce. Zarówno w wersjach turystycznych, jak i w miejskich. Te ostatnie np. obsługują komunikację miejską w Kielcach, jako własność przewoźnika o nazwie Kieleckie Autobusy Spółka Pracownicza. 

To właśnie egzemplarz sprzedany do KASP został pokazany w Sosnowcu. Model Avenue 12LF, który w Kielcach został oznaczony numerem taborowym 036. Rocznik 2017. Łącznie KASP posiada siedem takich autobusów. 

Temsę Avenue 12LF zaprezentowano jako ofertę firmy Peterbus.


Temsa Avenue 12LF

Temsa Avenue 12LF

Temsa Avenue 12LF
Temsa Avenue 12LF z KASP.


Temsa Avenue 12LF

Temsa Avenue 12LF
Wnętrze Temsy.


Temsa Avenue 12LF
Stanowisko pracy kierowcy w Temsie.


Autobusy PKM Tychy to już stały element ekspozycji targów SilesiaKOMUNIKACJA. W roku 2017 w żółto-zielonych barwach tego przewoźnika pokazano trzy pojazdy. Zaczynam od wystawionego także w 2016 roku gazowego (CNG) Mercedesa-Benza Sprintera, czyli CUBY City Line produkcji firmy Auto-CUBY. Rocznik 2014, oznaczony numerem taborowym 3.


Mercedes-Benz Sprinter, CUBY City Line, PKM Tychy

Mercedes-Benz Sprinter, CUBY City Line, PKM Tychy

Mercedes-Benz Sprinter, CUBY City Line, PKM Tychy
Zasilany CNG Mercedes-Benz Sprinter, czyli polska zabudowa CUBY City Line.


Drugi z pokazanych przez PKM Tychy pojazdów to także autobus zasilany CNG. MAN Lion`s City CNG, oznaczony jako #397. Rocznik 2015. 


MAN Lion`s City CNG, PKM Tychy
MAN Lion`s City CNG.


MAN Lion`s City CNG, PKM Tychy

MAN Lion`s City CNG, PKM Tychy

MAN Lion`s City CNG, PKM Tychy
MAN Lion`s City CNG - wnętrze.


Ostatni z przedstawicieli floty PKM Tychy został wystawiony na stoisku firmy Dafa Danisch Jan z Bydgoszczy. Oferuje ona autobusy używane, a tyskiemu przewoźnikowi sprzedała pokazany pojazd. To zabudowa miejska wykonana na bazie Fiata Ducato z charakterystycznymi trzema osiami. Rocznik 2012, pierwotnie eksploatowany w Niemczech, a od 2016 roku w Tychach jako #14. 


Fiat Ducato, PKM Tychy

Fiat Ducato, PKM Tychy
Fiat Ducato z PKM Tychy.


W dalszej części relacji z targów SilesiaKOMUNIKACJA 2017 pokażę starszy tabor, czyli Ikarusa i „ogórka”. Tu link.

Jako ciekawostkę (która nie dotyczy targów) dodam, że niniejszy wpis jest wyjątkowy w historii Bloga Transportowego. Jubileuszowy. To wpis nr 700.


Wpisy z tagiem Solaris

sobota, 3 lutego 2018

Rampa w Koźlu


Kilka lat temu zamieściłem materiał o wagonach kolejowych ustawionych na terenach związanych z działalnością byłych nazistowskich obozów koncentracyjnych w Oświęcimiu i Brzezince (tu link). Teraz wracam do tematu transportu więźniów. Zapraszam w rejon, który w żaden sposób nie kojarzył mi się z tak tragiczną historią.

To stacja Kędzierzyn-Koźle Zachodnie. Dokładnie jej towarowa część, przy której zlokalizowano magazyny i rampy ładunkowe. W drugiej połowie 1942 roku zatrzymywały się tam pociągi wiozące żydowskich więźniów do obozu Auschwitz-Birkenau. Były to składy zmierzające z Holandii (Westerbork), Belgii (Malines) i Francji (Drancy, Pithiviers). W Koźlu odbywała się selekcja, w trakcie której około 9 tysięcy chłopców i mężczyzn odłączano od rodzin i kierowano do ciężkich obozów pracy na terenie Górnego Śląska oraz pobliskich Sławięcic (obecnie dzielnica Kędzierzyna-Koźla). Większość z nich nie przeżyła wojny.

Dla upamiętnienia tego, co działo się na kozielskiej rampie, 2 września 2016 ustawiono tam opisane w różnych językach tablice pamiątkowe. Poniżej mały fotoreportaż z tamtego miejsca. Wykonałem go 14 stycznia 2018.


Kędzierzyn-Koźle Zachodnie, budynek magazynowy i rampa

Kędzierzyn-Koźle Zachodnie, budynek magazynowy i rampa

Kędzierzyn-Koźle Zachodnie, budynek magazynowy i rampa

Kędzierzyn-Koźle Zachodnie, budynek magazynowy i rampa
Miejsce o smutnej, wojennej historii. Budynek magazynowy i rampa na której odbywała się selekcja więźniów. 14.01.2018.


Kędzierzyn-Koźle Zachodnie, tablice pamiątkowe

Kędzierzyn-Koźle Zachodnie, tablica pamiątkowa
Na rampie ustawiono wielojęzyczne tablice pamiątkowe informujące o tym, co działo się w tym miejscu w 1942 roku.


Kędzierzyn-Koźle Zachodnie, rampa
Widok z rampy w stronę mostu na Odrze.


Kędzierzyn-Koźle Zachodnie, budynek magazynowy i rampa

Kędzierzyn-Koźle Zachodnie, zadrzewione torowisko
Torowisko przy prezentowanej rampie już od lat nie jest używane. Zdążyły wyrosnąć na nim drzewa.


Kędzierzyn-Koźle Zachodnie, budynek magazynowy i rampa
Miejsce pamięci - rampa, a obok linia kolejowa z Kędzierzyna-Koźla do Nysy.


Opisana rampa znajduje się przy ulicy Jana Kochanowskiego, na terenie ogólnodostępnym.


Wpisy poświęcone autobusom