czwartek, 21 kwietnia 2016

SilesiaKOMUNIKACJA 2016


W dniach 20 i 21 kwietnia 2016 w Sosnowcu odbyła się kolejna, ósma edycja Targów Transportu Publicznego SilesiaKOMUNIKACJA. Wydarzeniu temu towarzyszyły także trzy inne imprezy targowe, czyli Salon Wyposażenia Warsztatów Samochodowych MotoSerwis Expo 2016, Targi Branży Pocztowej i Kurierskiej SILPOSTEX 2016 oraz Targi Logistyki, Magazynowania i Transportu LOGISTEX 2016. Cała ekspozycja została połączona w jedną całość, bez szczególnego rozdzielania tematycznego poszczególnych stoisk.

Największą i najbardziej charakterystyczną częścią wystawy były zgromadzone w hali pojazdy. Przeważały autobusy, choć nie zabrakło także i ciężarówek. Zwiedzających szczególnie przyciągała ekspozycja taboru historycznego. To zasługa firmy M Event, która realizując projekt o nazwie „Autobus Czerwony” sprowadziła do Sosnowca przepiękne pojazdy sprzed lat. Niektóre goszczące tam już w trakcie wcześniejszych edycji targów, inne pojawiające się premierowo. Pierwszego dnia można także było odbyć przejażdżkę historycznym „ogórkiem” (szczegóły wycieczki).

Ustawione w hali stoiska prezentowały przeróżną ofertę. Były tam np. czasopisma branżowe, części do pojazdów, systemy informacji pasażerskiej. Przykładowo tematykę filtrów cząstek stałych można było dokładniej poznać na stoisku firmy Euro-Vat Consulting, o której w lutym 2014 pisałem w Blogu Transportowym (link). Natomiast o Śląskiej Karcie Usług Publicznych z chęcią informowano na ekspozycji KZK GOP (Komunikacyjny Związek Komunalny Górnośląskiego Okręgu Przemysłowego). Bardzo ciekawy, jednocześnie innowacyjny system do kontroli jakości komunikacji miejskiej prezentowała mało znana, wrocławska firma IT Consulting. Rozwiązanie to bardzo zainteresowało mnie. Zwróciły na nie uwagę także inne osoby, bo przyznano mu targowe wyróżnienie. Do tego tematu powrócę w jednym z kolejnych wpisów.


Solaris Urbino 18 LE CNG i Mercedes-Benz Sprinter, PKM Tychy
Fragment ekspozycji PKM Tychy. Solaris Urbino 18 LE CNG i miejski Mercedes-Benz Sprinter, a dokładniej produkt firmy Auto-CUBY.


Europart, SilesiaKOMUNIKACJA 2016

KZK GOP, SilesiaKOMUNIKACJA 2016
Przykładowe stoiska. Europart i KZK GOP.


Jelcz 043, Škoda 706 RTO, SilesiaKOMUNIKACJA 2016
Część wystawy przygotowanej przez firmę M Event. Jelcz 043 i Škoda 706 RTO.


Mercedes-Benz Sprinter, Mercus, SilesiaKOMUNIKACJA 2016
Najmniejszy tabor autobusowy oferowała firma Mercus. Zabudowy Mercedes-Benz Sprinter.


Stopniowo zaprezentuję wszystkie pokazane w trakcie targów SilesiaKOMUNIKACJA 2016 autobusy oraz inne pojazdy. Zaczynam od krótkiej relacji filmowej. Tabor niestety wyłącznie w wersji statycznej:




Dodatkową atrakcję dla odwiedzających targi przygotowała straż pożarna. Obok terenów wystawienniczych odbywały się ćwiczenia, których główną „gwiazdą” była drabina Magirus. Natomiast na parkingu czekała ukryta atrakcja dla fanów starszych osobówek: niebieska Łada 1500s. Było także coś dla miłośników tuningu, czyli „bajkowy” Renault Master.

Ogólnie imprezę uważam za udaną. Nie spodziewałem się większej niż zawsze ekspozycji (czyli standardowo niepełna hala), nie liczyłem także na zdecydowany przyrost liczby wystawców. Taki już urok tych targów. Małych, ale jedynych takich w tym rejonie Polski. Mam nadzieję, że w przyszłym roku SilesiaKOMUNIKACJA znów odbędzie się.


Zamów bezpłatny newsletter

niedziela, 17 kwietnia 2016

Czeskie wagony w polskich pociągach


Niedawno w dziale Kolej zamieściłem artykuł o ciekawym czeskim pociągu z Ostrawy do Krakowa (link). Cały skład, czyli elektrowóz i wagony, należący do Českych dráh. Tamten pociąg to już niestety historia. Nie znaczy to jednak, że czeski tabor nie pojawia się na polskich torach.

Lokomotywy z Republiki Czeskiej prowadzą składy pasażerskie i towarowe. Wagony osobowe z logo ČD także jeżdżą po Polsce. Ich swoiste „apogeum ilościowe” miało miejsce w wakacje 2015. Wówczas PKP Intercity wypożyczyło 30 wagonów klasy 2 od tego przewoźnika. Były one głównie wykorzystywane do zestawiania sezonowych dodatkowych pociągów, które w związku z tym stały się wyjątkowo kolorowe (czeskie wagony biało-zielone i biało-niebieskie i różne malowanie polskiego taboru). Niestety jakoś przeoczyłem fakt kursowania tak ciekawych składów i w związku z tym nie mam zdjęć, ani filmów je dokumentujących. Jedynie 31.08.2015 na stacji Kraków Płaszów wykonałem kilka fotek. Był wtedy straszny upał, który zdecydowanie odstraszał mnie od „biegania” z aparatem wzdłuż składu. Oto, co wówczas utrwaliłem:


Wagony ČD na sieci PKP
Widok ogólny na tory stacji Kraków Płaszów. Pośród przeróżnego taboru wagony ČD - w długim składzie TLK stojącym przy peronie. Niestety nie znam jego relacji. W dali, w tle kościół Mariacki. Warto także zwrócić uwagę na prawą stronę zdjęcia: dwa spalone wagony odstawione w tamtym miejscu już od dłuższego czasu.


Wagony ČD na sieci PKP
Zbliżenie na kolorowy skład TLK stojący przy peronie. Co drugi wagon należy do kolei czeskich. W tym przypadku są one w nowych, biało-niebieskich barwach ČD.


Wagony ČD na sieci PKP
Przykładowy przedziałowy wagon kolei ČD w pociągu PKP Intercity. Obecnie obowiązujące biało-niebieskie malowanie. To seria B249 nr 515420-41738-5 ze stacji Bohumin.


Wagony ČD na sieci PKP

Wagony ČD na sieci PKP
Do Polski trafiły także wagony w dawnym, biało-zielonym schemacie malowania. Tu pojazd o oznaczeniu serii B249  nr 515420-41717-9 ze stacji Bohumin. We wrześniu 2015, po zwrocie do Czech przeniesiono go do Brna.


Wagony ČD na sieci PKP
W prezentowanym składzie pomiędzy czeskimi wagonami umieszczono polskie. Niestety nie utrwaliłem oznaczeń tego malowanego klasycznie pojazdu PKP Intercity.


Wagony ČD na sieci PKP
Pośród licznego na stacji Kraków Płaszów taboru lokomotywa SM42-3003 manewruje z wagonami, jako pierwszy biało-niebieski należący do czeskich kolei ČD.


Jak podają źródła internetowe, w 2016 roku PKP Intercity zamierza wypożyczyć aż 150 wagonów. Ciekawe, czy znów będą to pojazdy z logo ČD. Warto jeszcze zwrócić uwagę na fakt, że wagony pasażerskie kolei czeskich regularnie jeżdżą po Polsce w składach pociągów międzynarodowych. Jest to jednak tabor wyższej klasy, niż ten wynajmowany w ubiegłym roku.


Blog Transportowy na YouTube, kanał Lukaszwo - Transport Movies

środa, 13 kwietnia 2016

Peterbilt 359 Conventional


W dniach 18-20 września 2015 w Krakowie odbyła się kolejna, już czwarta edycja wystawy zabytkowych samochodów Classic Moto Show. Impreza ta cieszy się ogromnym powodzeniem, dlatego do wejścia na teren Muzeum Inżynierii Miejskiej (tam prezentowano historyczne pojazdy) zawsze ustawiały się ogromne kolejki. Taka ilość osób oczekujących oznacza, że w środku będą prawdziwe tłumy, czyli nie ma mowy o dokładnym obejrzeniu eksponatów, nie mówiąc już o zrobieniu im ładnych zdjęć. Dlatego to wydarzenie całkowicie ignorowałem, bojkotowałem.

Z zupełnie innego powodu (tramwajowego, ale o tym napiszę dopiero za jakiś czas) na ul. św. Wawrzyńca (tam mieści się Muzeum Inżynierii Miejskiej) znalazłem się na dzień przed Classic Moto Show, 17 września 2015. Wtedy trwały przygotowania do wystawy, zjeżdżały się ostatnie pojazdy. Przyjechał także największy z nich, moim zdaniem najciekawszy.

To Peterbilt 359 Conventional z 1984 roku. Ciągnik siodłowy wprost z USA, ze stanu Newada. Po latach pracy na amerykańskich szosach trafił na emeryturę do Polski, do Pracowni Renowacji Pojazdów Zabytkowych z Będzina. Ta specjalizująca się w remontach historycznych pojazdów firma działa na rynku od 1985 roku, czyli jest o rok młodsza od prezentowanego Peterbilta.

Ciężarówka przyciągnęła ozdobioną motoryzacyjną grafiką naczepę, z której rozładowano historyczne motocykle. Tak piękny zestaw prezentował się w trakcie przejazdu przez ul. św. Wawrzyńca:


Peterbilt 359 Conventional

Peterbilt 359 Conventional

Peterbilt 359 Conventional


Widok na naczepę:


Peterbilt 359 Conventional

Peterbilt 359 Conventional

Peterbilt 359 Conventional


Peterbilt 359 Conventional w wersji dynamicznej. Pojazd dojeżdża do płotu odgradzającego przygotowywaną ekspozycję i manewruje przy nim. Doskonale słychać dźwięk silnika, także moment gaszenia go:




Trochę dalej, za płotem ekspozycji stała jeszcze jedna ciężarówka. Pożarniczy Magirus-Deutz Mercur.  Niestety ze względu na ogrodzenie zbyt sensownego zdjęcia nie udało mi się zrobić:


Magirus-Deutz Mercur


Piękne pojazdy. Mam nadzieję, że ponownie pojawią się na kolejnej edycji tej imprezy.


Blog Transportowy na Facebooku

niedziela, 10 kwietnia 2016

Koleje Małopolskie – na lotnisko


Na temat Kolei Małopolskich pisałem już w lipcu 2015 (link). Wówczas podałem, że od 1 września 2015 przewoźnik ten rozpocznie obsługę nowej relacji, do stacji Kraków Lotnisko. Takie były plany, ale niegotowa infrastruktura nie pozwoliła na ich realizację. Udało się to dopiero od poniedziałku 28 września 2015.

Wówczas, w takcie co 30 minut rozpoczęły kursowanie pociągi relacji Wieliczka Rynek-Kopalnia – Kraków Główny – Kraków Lotnisko. Odległość 25 kilometrów pokonywana w około 40 minut. Nowy odcinek dodany do wcześniejszej relacji z Wieliczki, czyli Kraków Główny – Kraków Lotnisko liczy 12 km, do przejechania których pociągi potrzebują 17 minut.

Początkowo relację obsługiwał ten sam tabor, co przed jej wydłużeniem, czyli ezt serii EN64. Obecnie kursują na niej także EN99, również w trakcji podwójnej.

Wcześniejszy artykuł o linii kolejowej na krakowskie lotnisko dostępny jest pod tym linkiem. Nowa, zelektryfikowana trasa to dwa tory i cztery nieistniejące wcześniej obiekty obsługi pasażerskiej, czyli przystanki osobowe Kraków Młynówka, Kraków Zakliki i Kraków Olszanica oraz stacja krańcowa Kraków Lotnisko z bezpośrednim przejściem do terminala lotniska. Połączenie to już od inauguracji zaczęło cieszyć się sporym zainteresowaniem mieszkańców. Kilkanaście minut na dotarcie do centrum Krakowa to bardzo dobra propozycja. Osobiście widziałem osoby przyjeżdżające pod przystanek kolejowy samochodem i jadące dalej koleją. Niestety w takim przypadku od razu zwraca się uwagę na bardzo małe parkingi, mogące pomieścić tylko kilka prywatnych pojazdów.

Taryfa przewozowa także zachęca do podróżowania nową linią. Ważny przez dwie godziny bilet kosztuje tylko 3 zł, czyli jest tańszy od komunikacji miejskiej (3,80 zł za bilet jednoprzejazdowy), a dodatkowo obowiązują także ulgi ustawowe. Za 5,70 zł można nabyć bilet zintegrowany, czyli ważny na pociąg i komunikację miejską na terenie Gminy Kraków, przez 70 minut. Powyższa oferta niestety nie dotyczy stacji Kraków Lotnisko. Tam z Krakowa Głównego dojedziemy za 8 zł, a kupując bilet w obie strony za 14 zł.

Poniżej fotoreportaż z nowego odcinka linii.


EN64-008, Koleje Małopolskie

EN64-008, Koleje Małopolskie
EN64-008 jako pociąg Kraków Lotnisko - Wieliczka Rynek-Kopalnia wjeżdża na przystanek Kraków Młynówka. 3.10.2015.


EN64-008, Koleje Małopolskie

EN64-008, Koleje Małopolskie
Kraków Młynówka. EN64-008 w stronę Wieliczki w trakcie krótkiego postoju. 3.10.2015.


EN64-008, Koleje Małopolskie
Kraków Młynówka. EN64-008 odjeżdża w kierunku Wieliczki. W tle linia Kraków - Trzebinia (Katowice). Ten nowy przystanek powstał przy ul. Balickiej, którą pociągi przekraczają jadąc wiaduktem. Przed modernizacją ruch samochodowy i kolejowy krzyżował się na jednym poziomie. 3.10.2015.


Kraków Zakliki

Kraków Zakliki
Widok na przystanek Kraków Zakliki położony przy ul. Zakliki z Mydlnik. 3.10.2015.


EN64-007, Koleje Małopolskie

EN64-007, Koleje Małopolskie

EN64-007, Koleje Małopolskie
Na przystanek Kraków Zakliki wjeżdża EN64-007 jako pociąg Kolei Małopolskich relacji  Wieliczka Rynek-Kopalnia - Kraków Lotnisko. 3.10.2015.


EN64-007, Koleje Małopolskie

EN64-007, Koleje Małopolskie
EN64-007 rusza w dalszą drogę z przystanku Kraków Zakliki. Przed stacją końcową Kraków Lotnisko zatrzyma się już tylko raz, na przystanku Kraków Olszanica. 3.10.2015.


EN64-002, Koleje Małopolskie
EN64-002 w stronę Wieliczki przejeżdża przez ul. Zakliki z Mydlnik, wjeżdżając na przystanek Kraków Zakliki. 3.10.2015.


EN64-002, Koleje Małopolskie

EN64-002, Koleje Małopolskie
Kraków Zakliki. EN64-002 w trakcie postoju i odjazdu jako kurs do Wieliczki Rynku-Kopalni. 3.10.2015.


Kraków Olszanica

Kraków Olszanica
Przystanek Kraków Olszanica. 3.10.2015.


EN64-004, Koleje Małopolskie

EN64-004, Koleje Małopolskie
EN64-004 jako pociąg relacji Wieliczka Rynek-Kopalnia - Kraków Lotnisko na szlaku pomiędzy przystankami Kraków Zakliki i Kraków Olszanica. 3.10.2015.


EN64-007 i EN64-004, Koleje Małopolskie
Kraków Olszanica. EN64-007 wjeżdża jako pociąg relacji Kraków Lotnisko - Wieliczka Rynek-Kopalnia, a EN64-004 w kierunku przeciwnym oczekuje na odjazd. 3.10.2015.


EN64-006, Koleje Małopolskie
Stacja Kraków Lotnisko. EN64-006 oczekuje na kolejny kurs do Wieliczki Rynku-Kopalni. 25.10.2015.


Kraków Lotnisko

Kraków LotniskoKraków Lotnisko
Stacja Kraków Lotnisko. Ruchomy chodnik prowadzi do przejścia nad drogą, którym dojdziemy wprost do terminala lotniska. 25.10.2015.


Kraków Lotnisko
Kraków Lotnisko. Widok z zadaszonego przejścia prowadzącego bezpośrednio do budynku lotniska. 28.02.2016. 


EN99, Koleje Małopolskie
Z nowym rozkładem jazdy 2015/2016 Koleje Małopolskie przejęły obsługę linii do Miechowa z kursami do Sędziszowa. Został na nią skierowany większy tabor (EN64), a na linii lotniskowej zaczęły pojawiać się mniejsze jednostki, czyli dwuczłonowe EN99. Tu taki pojazd w stronę Wieliczki Rynku-Kopalni przed stacją Kraków Główny. 9.01.2016.


Zapraszam także do obejrzenia materiału filmowego z nowej linii na lotnisko. Nagrałem go 3.10.2015. Na początek przystanek Kraków Zakliki i EN64-007 w trakcie wjazdu i odjazdu jako pociąg relacji Wieliczka Rynek-Kopalnia – Kraków Lotnisko. Następnie zobaczycie EN64-002 w przeciwnym kierunku, scena przed przystankiem Kraków Zakliki i w trakcie odjazdu z niego. Dalsza część filmu to EN64-004 w stronę lotniska przed przystankiem Kraków Olszanica i w trakcie postoju na nim. Wtedy wjeżdża EN64-007 do Wieliczki Rynku-Kopalni. Jednostkę tę zobaczycie także w trakcie odjazdu. Końcowa część filmu to rejon bocznicy do magazynu paliw firmy Orlen. Z lotniska jedzie EN64-004, a w przeciwnej relacji EN64-008: 




Do tematu powrócę – będzie jeszcze kilka zdjęć z rejonu przystanku Kraków Olszanica. Przedstawię także przykładowe bilety.


Blog Transportowy na Google +

wtorek, 5 kwietnia 2016

Solaris informacyjny – ODIS


W Blogu Transportowym stopniowo zamieszczam kolejne części relacji z wydarzenia o nazwie Národní den železnice 2015, czyli niezwykłej kolejowej imprezy, która odbyła się w Czechach. Przykładowy link. Na terenie lokomotywowni w Bohuminie zaprezentowano także jeden autobus. Dość wyjątkowy, bo jego zastosowanie jest bardzo nietypowe. To Solaris Urbino 8,9 LE, który promował transport publiczny w ramach systemu ODIS.

Czym jest ODIS? To „integrovaný dopravní systém Moravskoslezského kraje”, czyli zintegrowany system transportowy województwa morawsko-śląskiego. Połączenia nim objęte mają jednolitą taryfę, takie same warunki przewozu oraz skoordynowane rozkłady jazdy. Wszystkie linie są ponumerowane, a ich oznaczenia nie dublują się.

W ramach systemu ODIS jeździ aż 11 przewoźników:

ARRIVA MORAVA (komunikacja miejska w Krnovie, Studence, Trzyńcu i Czeskim Cieszynie oraz autobusowe linie podmiejskie-międzymiastowe, np. linia nr 376 w relacji Ostrava, ÚAN - Ostrava, Dubina - Krmelín, u lesa - Stará Ves n.Ondř., u dubu - Brušperk, střed - Fryčovice, Chamrád - Kopřivnice, aut.nádr.),

České dráhy (transport kolejowy, np. linia S7 w relacji Frýdek-Místek - Dobrá u Frýdku-Místku - Horní Tošanovice - Střítež u Českého Těšína - Ropice - Český Těšín),

ČSAD Frýdek-Místek (linie podmiejskie-międzymiastowe, np. trasa nr 353 w relacji Ostrava, ÚAN - Frýdek-Místek, Místek, Anenská - Frýdek-Místek, Frýdek, aut.nádr.),

ČSAD Havířov (komunikacja miejska w Havířovie oraz linie podmiejskie-międzymiastowe, np. linia nr 461 w relacji Šenov, ČSAD - Havířov, Podlesí, aut.nádr. - Žermanice, rozc. - Lučina, střed - Pazderna, kaple - Nošovice, PZ Hyundai - hlavní brána),

ČSAD Karviná (linie podmiejskie-międzymiastowe, np. trasa nr 562 w relacji Orlová, Lutyně, aut.nádr. - Doubrava, DinoPark - Karviná, Doly, Důl ČSA - Karviná, Důl Darkov),

ČSAD Vsetín (linie podmiejskie-międzymiastowe, np. trasa nr 782 w relacji Jablunkov, Radvanov, konec - Jablunkov, aut.st. - Návsí, žel.st.),

Dopravní podnik Ostrava (komunikacja miejska i podmiejska, np. linia tramwajowa nr 1 w relacji Hlavní nádraží – Křižíkova - Karolina - Důl Jeremenko - Poliklinika - Dubina Interspar),

GW Train Regio (transport kolejowy, linia S17 w relacji Milotice nad Opavou - Vrbno pod Pradědem),

Městský dopravní podnik Opava (komunikacja miejska i podmiejska, np. linia trolejbusowa nr 202 w relacji Globus - Těšínská - Ratibořská – Kateřinky),

Osoblažská dopravní společnost (komunikacja podmiejska-międzymiastowa, np. linia nr 893 w relacji Jindřichov, žel.st. - Vysoká, střed - Vysoká, Pitárne,rozc. - Dívčí Hrad, škola - Hlinka, střed - Osoblaha, aut.st. - Slezské Pavlovice),

TQM-holding (komunikacja podmiejska-międzymiastowa, np. linia nr 271 w relacji Opava, Bílovecká TQM - Nové Sedlice, rozc. - Hrabyně, obecní úřad - Velká Polom, aut.st. - Ostrava, Svinov, nádraží - Ostrava, Hranečník).  

Omawiany Solaris służy do promocji transportu publicznego wśród dzieci i młodzieży szkolnej. Został zakupiony w 2014 roku ze środków Unii Europejskiej (85%) i województwa morawsko-śląskiego (15%). W trakcie jego wizyt w poszczególnych czeskich szkołach, uczniom przedstawiane są korzyści wynikające z transportu publicznego. Świadomość transportowa kształtowana już od najmłodszych lat zaowocuje właściwymi postawami w przyszłości, gdy obecni uczniowie jako dorośli ludzie będą podejmować decyzje, czy np. tworzyć korki i zatruwać środowisko jadąc w pojedynkę swoim prywatnym pojazdem, czy skorzystać z usług transportu publicznego i szybko, tanio i ekologicznie dotrzeć do pracy, na zakupy. Pomysł wspaniały. Szkoda, że w Polsce nie prowadzi się takiej edukacji. Biorąc pod uwagę gwałtowny wzrost ilości prywatnych samochodów powodujących korki nawet w najmniejszych miejscowościach, jest to wręcz niezbędne działanie.


Solaris Urbino 8,9 LE, ODIS
Solaris Urbino 8,9 LE promujący transport publiczny. Teren lokomotywowni w Bohuminie.


Wnętrze Solarisa jest przystosowane do przeprowadzania lekcji bezpośrednio w nim. Zajęcia polegają na przedstawieniu różnych aspektów transportu publicznego, ze szczególnym uwzględnieniem kwestii ekologicznych. Ponad roczne „tournée” tego pojazdu po terenie województwa morawsko-śląskiego zaowocowało przeprowadzeniem 96 zajęć dla uczniów 39 szkół. Liczba ta stopniowo się zwiększa. Autobus promuje komunikację publiczną także w trakcie różnych imprez transportowych, jak np. ta kolejowa w Bohuminie.


Kalendarz imprez komunikacyjnych

piątek, 1 kwietnia 2016

Operacja: LOT


Już od dłuższego czasu widzowie ogólnodostępnego kanału telewizyjnego Fokus TV mogą oglądać serial dokumentalny pt. „Megalotnisko w Dubaju”. Obecnie emitowane są odcinki drugiego sezonu prezentującego pracę największego międzynarodowego portu lotniczego na świecie.

Tematyka pracy lotniska zaciekawiła wielu widzów, a to spowodowało, że zaczęły powstawać kolejne dokumentalne produkcje dotyczące transportu lotniczego. Przedmiotem zainteresowania producentów takich filmów stała się także Polska, co osobiście bardzo mnie cieszy. Z przyjemnością informuję zatem, że na Discovery Channel startuje program „Operacja: LOT”.

Premiera pierwszego odcinka będzie miała miejsce w czwartek, 7 kwietnia 2016 na antenie Discovery Channel, punktualnie o godzinie 22:00. Łącznie powstało sześć odcinków ukazujących kulisy funkcjonowania linii lotniczych i lotniska. Co w nich będzie?

W każdym odcinku widzowie Discovery Channel zobaczą niezwykłe wyzwania, którym każdego dnia muszą stawiać czoła ludzie odpowiedzialni za bezpieczeństwo i komfort latania. Naprawa Boeinga 787 Dreamlinera w kilka minut przed planowanym odlotem, nauka opanowania pożaru na pokładzie samolotu, czy wykrycie przemytników – to tylko niektóre z bardzo stresujących sytuacji, na jakie bohaterowie programu muszą być przygotowani każdego dnia.

Cieszymy się, że jesteśmy pierwszą telewizją w Polsce, która zrealizowała program ukazujący działanie lokalnej linii lotniczej oraz lokalnego lotniska. Programy Discovery Channel to przede wszystkim inspirujący bohaterowie, fascynujące historie oraz prawdziwe emocje. To wszystko znajdziemy w serii „Operacja: LOT”. Świat lotnictwa to świat ludzi pełnych prawdziwej pasji, to świat ekspertów, którzy codziennie stawiają czoła nieoczekiwanym wyzwaniom. Dzięki doskonałej współpracy z PLL LOT oraz Lotniskiem Chopina mieliśmy możliwość być w samym środku akcji i pokazać to, co do tej pory mogli zobaczyć wyłącznie pracownicy tych przedsiębiorstw – powiedział Marcin Ziółek, Senior Channel Manager Factual, Discovery Networks CEEMEA.


Boeing 787 Dreamliner, SP-LRE, PLL LOT, serial: Operacja: LOT
Boeing 787 Dreamliner o rejestracji SP-LRE z PLL LOT. Kadr z serialu „Operacja: LOT”.


Jeszcze kilka informacji o nowym serialu – materiał prasowy:


Seria „Operacja: LOT” na Discovery Channel to nie tylko kulisy pracy pilotów, stewardes czy inżynierów. To także intrygująca wyprawa do świata osób, zatrudnionych w liniach i portach lotniczych, których na co dzień nie widzimy. Widzowie przekonają się, jak wygląda praca kierownika zmiany hubu, na jakie ryzyko narażają się kontrolerzy ruchu lotniczego, w jaki sposób przebiega proces ładowania bagaży do samolotu oraz jaką rolę pełni na lotnisku sokolnik. Poznają wiele ciekawostek dotyczących funkcjonowania linii lotniczych, lotniska oraz branży lotniczej w Polsce i na świecie.

„Operacja: LOT” to największe przedsięwzięcie telewizyjne, w jakim do tej pory uczestniczył PLL LOT. Program w ciekawy i inspirujący sposób pokazuje kulisy naszej działalności oraz wyzwania przed jakimi każdego dnia stają nasi pracownicy. Codziennie realizujemy prawie 230 rejsów, mając pod opieką dziesiątki tysięcy pasażerów. Nad ich bezpieczeństwem i komfortem czuwa cały sztab profesjonalistów i ekspertów. Od początku wiedzieliśmy, że Discovery Channel jest najlepszym partnerem, by z bliska pokazać ich pracę. Efekt przeszedł nasze najśmielsze oczekiwania – mówi Adrian Kubicki, Dyrektor Biura Komunikacji Korporacyjnej PLL LOT.

Cieszę się, że Lotnisko Chopina stało się częścią tak niezwykłego programu. Twórcy „Operacji: LOT” odwiedzili miejsca, gdzie dotychczas dopuszczaliśmy jedynie naszych pracowników. To pierwsze tak kompleksowe ukazanie codziennej pracy ludzi biorących każdego dnia na siebie niesamowitą odpowiedzialność – powiedział Przemysław Przybylski, Rzecznik Prasowy Lotniska Chopina.

W pierwszym odcinku „Operacji: LOT” zobaczymy, jak załoga  Dreamlinera przygotowuje się do lotu inaugurującego regularne połączenie z Warszawy do Tokio. Na tę wyjątkową okazję został wybrany najbardziej doświadczony personel. Szansę uczestniczenia w locie otrzymała także młoda stewardesa, pracująca w PLL LOT od zaledwie dwóch tygodni. W jaki sposób poradzi sobie z niespodziewanymi sytuacjami na pokładzie samolotu? Pierwszy bezpośredni lot z Warszawy do Tokio to również kolejne zaskakujące wydarzenia. W ostatniej chwili przed startem dochodzi do komplikacji. Czy załoga PLL LOT wygra z uciekającym czasem?


Serial Operacja: LOT

Serial Operacja: LOT
Bohaterowie serialu „Operacja: LOT”.


Materiał o stacji telewizyjnej i o bohaterach tej ciekawej serii:


Discovery Networks Central & Eastern Europe, Middle East and Africa (CEEMEA) jest częścią Discovery Communications, największego nadawcy programów dokumentalnych na świecie (NASDAQ: DISCA, DISCB, DISCK). Discovery Networks CEEMEA umożliwia ludziom badanie świata i zaspokajanie ciekawości za pośrednictwem 9 kanałów, z których największe to Discovery Channel, TLC oraz ID, a także poprzez wiodące produkty i usługi konsumenckie i edukacyjne. Discovery Networks CEEMEA nadaje w 16 językach, w 105 krajach na trzech kontynentach, docierając do 179 milionów widzów.

Discovery Channel uznawany jest za globalną markę mediową cieszącą się największym zaufaniem. Dzięki swojej popularności i wieloletniemu doświadczeniu pozostaje jedną z najszerzej dystrybuowanych telewizji na świecie oraz liderem kategorii factualentertainment (rozrywki opartej na faktach).

Discovery Channel rozpoczął nadawanie w USA w 1985 roku, jako realizacja wizji Johna Hendricksa – założyciela i prezesa Discovery Communications. Międzynarodowa ekspansja stacji rozpoczęła się w 1989 r. od wejścia na obszar Wielkiej Brytanii. W 1993 roku kanał wprowadzono na rynki Azji i Ameryki Łacińskiej. W Europie Centralnej Discovery Chanel wystartował w Polsce w 1996, a rok później w Rumunii, Czechach, na Słowacji i na Węgrzech. Na całym świecie Discovery Channel dociera do ponad 379 milionów abonentów, a w regionie Europy, Afryki i Bliskiego Wschodu do ponad 65 milionów abonentów.

Ofertę stacji tworzą zarówno interesujące historie z życia ludzi, jak i programy dotyczące m.in. inżynierii, motoryzacji, jak i ciekawych form spędzania wolnego czasu. Dużą popularnością cieszą się także serie poświęcone sztukom walki czy sposobom przetrwania w ekstremalnych warunkach.

Discovery Channel emituje swoje programy 24 godziny na dobę, a ramówka stacji uwzględnia potrzeby polskich widzów. Do najchętniej oglądanych serii należą m.in. „Jak to jest zrobione”, „Szkoła przetrwania”, „Najniebezpieczniejszy zawód świata”, „Prawda czy fałsz - pogromcy mitów” i wiele innych. W ostatnim okresie Discovery Channel wyemitował szereg programów wyjaśniających przyczyny, przebieg i konsekwencje aktualnych wydarzeń. Wśród nich znalazły się dokumenty: „Katastrofa w Zatoce Meksykańskiej”, „Chile - operacja Nadzieja”, „WikiLeaks – niebezpieczna prawda”, „Godzina, która wstrząsnęła Japonią”, „Nuklearny koszmar: Japonia w kryzysie”, „Śmierć bin Ladena” oraz „iGenius – jak Steve Jobs zmienił świat”.

Polskie Linie Lotnicze LOT to nowoczesna linia lotnicza, która prawie 5-ciu milionom pasażerów rocznie zapewnia najkrótszą i najbardziej komfortową podróż do prawie 60 destynacji na świecie przez Warszawę – konkurencyjny hub dający możliwość szybkiej przesiadki. Jako jedyny przewoźnik w regionie oferuje bezpośrednie rejsy dalekodystansowe do Stanów Zjednoczonych, Kanady i Chin budując tym samym pozycję lidera w Europie Środkowo-Wschodniej. Dysponuje jedną z najmłodszych flot w Europie i jako jedyna linia wszystkie połączenia dalekiego zasięgu obsługuje Boeingami 787. LOT to przede wszystkim pełni pasji i pozytywnej energii ludzie – wśród nich należący do czołówki światowego lotnictwa piloci, często mistrzowie w wielu dziedzinach sportów lotniczych. LOT mając 86 lat doświadczenia, jest jednocześnie jedną z najstarszych linii lotniczych na świecie, a także najbardziej międzynarodową polską marką. O jej uznaniu świadczą liczne nagrody przyznawane przez organizacje branżowe, media, a przede wszystkim pasażerów.

Lotnisko Chopina jest największym portem lotniczym w Polsce i jednym z największych w Europie Centralnej. Istnieje od 1934 r. Obsługuje ruch rozkładowy, czarterowy, General Aviation oraz cargo.

W 2015 r. z usług lotniska skorzystało ponad 11,2 mln pasażerów, czyli blisko połowa całkowitego ruchu pasażerskiego w Polsce. Na lotnisku operuje 33 regularnych przewoźników (w tym trzech niskokosztowych), którzy w sezonie Zima 2015/16 obsługują połączenia do 83 portów w 40 krajach.

Lotnisko zarządzane jest przez Przedsiębiorstwo Państwowe „Porty Lotnicze” (PPL), które zajmuje się m.in. budową i eksploatacją lotnisk oraz świadczeniem usług na rzecz pasażerów i linii lotniczych. Oprócz warszawskiego lotniska PPL zarządzają również portem w Zielonej Górze a także  posiadają udziały w 10 spółkach zarządzających lotniskami w: Krakowie, Szczecinie, Poznaniu, Gdańsku, Modlinie, Wrocławiu, Katowicach, Szczytnie, Bydgoszczy i Rzeszowie.


Wpisy poświęcone autobusom