środa, 16 grudnia 2015

„Krakowiaków” coraz więcej, „105-tki” odchodzą


Wracam do sprawy tramwajów „Krakowiak” kursujących po stolicy Małopolski. Wcześniejszy wpis na ten temat dostępny pod tym linkiem. Niskopodłogowych wagonów z Bydgoszczy stopniowo przybywa i w chwili pisania niniejszego tekstu było ich 28 (na 36 zamówionych). Dzięki temu stały się już codziennością na linii nr 4 łączącej Wzgórza Krzesławickie z Bronowicami Małymi. Również w dni robocze trasa ta jest w całości obsługiwana przez produkty firmy PESA. Trójwagonowe składy Konstal 105Na to już na niej tylko wyjątkowy przypadek, rezerwowe zastępstwo za „Krakowiaka”.


PESA 2014N Krakowiak, MPK Kraków

PESA 2014N Krakowiak, MPK Kraków
PESA 2014N #RG906 na pętli Wzgórza Krzesławickie. Wagon pojedzie zmienioną trasą wzdłuż ul. Kocmyrzowskiej i przez al. Andersa na pl. Centralny. Powód objazdu to weekendowe prace torowe przy węźle „Kombinat”. 28.11.2015.


PESA 2014N Krakowiak, MPK Kraków
PESA 2014N #HG915 na linii 4. Ulica Lubicz, kierunek Bronowice Małe. Wagon stoi na tzw. przystanku wiedeńskim. Jezdnia jest na nim podniesiona do poziomu chodnika, co spowalnia samochody, a pasażerom ułatwia wsiadanie do tramwaju. 12.11.2015.


PESA 2014N Krakowiak, MPK Kraków
Ilość dostarczonych do Krakowa nowych tramwajów 2014N jest już wystarczająca do obsadzenia w dzień roboczy wszystkich brygad linii 4 oraz wybranych na innych trasach, np. 50 i 52. Tu wagon #HG922 na przystanku „Rondo Mogilskie”, linia 52 (Czerwone Maki - Osiedle Piastów). 16.12.2015.


To, że trójwagonowe Konstale 105Na zostały wyeliminowane z linii nr 4 nie znaczy, że już ich nie zobaczymy w Krakowie. Nadal doskonale sobie radzą np. na 24 (Kurdwanów – Bronowice Małe). Nie ulega jednak wątpliwości, że jest ich coraz mniej.

Idealną okazją do obejrzenia całkiem sporej ilości „stopiątek” był dzień otwarty zorganizowany na terenie zajezdni Nowa Huta. Ta ciekawa impreza odbyła się w sobotę 28 listopada 2015. Wówczas każdy mógł podziwiać rzędy tych stopniowo wycofywanych tramwajów, także w otablicowaniu linii nocnych. W Blogu Transportowym za jakiś czas zamieszczę reportaż z tego wydarzenia.

W trakcie wspomnianej imprezy w zajezdni Nowa Huta niektóre wagony można było zobaczyć już po raz ostatni. Za torami postojowymi, na betonie stały kasowane cztery „stopiątki”. To pojazdy o numerach HZ710 (ex 465, a wcześniej jako 808), HZ711 (ex 466, wcześniej 810), HZ712 (ex 493) i HZ714 (ex 495). Dwa ostatnie były częścią trójskładu, którego środkowy człon (#HZ713, ex 494) nadal jeździ, lecz już na końcu pociągu (#HZ292+HZ293+HZ713). Wagony te wyróżniały się malowaniem – jako nieliczne wytrwały w starych, kremowo-niebieskich barwach zakładowych przewoźnika, unikając przemalowania na biało-niebiesko.


Konstal 105Na, MPK Kraków

Konstal 105Na, MPK Kraków

Konstal 105Na, MPK Kraków

Konstal 105Na, MPK Kraków

Konstal 105Na, MPK Kraków

Konstal 105Na, MPK Kraków

Konstal 105Na, MPK Kraków

Konstal 105Na, MPK Kraków
Na placu pełniącym funkcje parkingu dla pracowników stoją kasowane Konstale 105Na. Te cztery wagony 24.11.2015 wystawiono na sprzedaż w ramach zapytania ofertowego. Dotyczyło ono odpadów o kodzie 16 01 06, zużytych i niekompletnych, nienadających się do użytkowania pudeł tramwajowych. Zdjęcia wykonałem 28.11.2015 na terenie zajezdni Nowa Huta, w trakcie dni otwartych.


Konstal 105Na, MPK Kraków
Niektóre Konstale z dawnych trójskładów połączono w pociągi dwuwagonowe. Tu #HZ261+HZ269, czyli ex #416+417. Tramwaj obsługuje linię nr 1, która zdominowana była przez składy E1+C3 lub wagony EU8N. Podwójne Konstale 105Na powróciły na tę trasę po rozpoczęciu dostaw nowych „Krakowiaków”. Zdjęcie wykonane na ul. Franciszkańskiej, kierunek Wzgórza Krzesławickie. W związku z pracami na pętli Salwator skład jedzie z Cichego Kącika. 27.11.2015.


Konstal 105Na, MPK Kraków
Mimo coraz intensywniejszej likwidacji Konstali 105Na, nadal szkoli się na nich przyszłych motorniczych. Tu skład #OZ050+OZ051, czyli ex #1519+1520. Przystanek „Poczta Główna” na ul. Starowiślnej. 8.12.2015.


Bombardier NGT6, MPK Kraków
Po rozpoczęciu eksploatacji „Krakowiaków” na linii 4, na trasie „jedynki” oprócz podwójnych Konstali pojawiły się także Bombardiery NGT6. Tu wagon #RP616 na pętli Wzgórza Krzesławickie. 6.12.2015.


Kalendarz imprez komunikacyjnych

niedziela, 13 grudnia 2015

Ikarus #215 z Budapesztu


W maju 2015 odwiedziłem Budapeszt. Relację z podróży do tego pięknego miasta zamieściłem w dwóch wpisach. Autobusowym (link) i ciężarówkowym (link). Teraz pora na ostatnią część materiału dotyczącego tego ciekawego przejazdu. Jest ona zdecydowanie najkrótsza, bo dotyczy tylko jednego zdjęcia, wykonanego już na terenie Budapesztu. Jego bohaterem jest trolejbus Ikarus 280.94 o numerze 215. To rocznik 1988.

Być może dostawy nowych Solarisów Trollino, o których pisałem tutaj, już wyeliminowały go z eksploatacji. Trolejbus ten udało mi się sfotografować na Hungária krt., w trakcie postoju na przystanku końcowym linii 75, pętla Puskás Ferenc Stadion. Pojazdy tej trasy odjeżdżają co 5 – 10 minut w dni robocze i co 10 min. w soboty i niedziele.


Ikarusy 280.94, BKV Budapest


Jak się później okazało, Ikarusy 280.94 skutecznie mnie „unikały”, więc powyższe zdjęcie było jednym z nielicznych, które udało mi się wykonać tym ciekawym trolejbusom.


Blog Transportowy na YouTube, kanał Lukaszwo - Transport Movies

piątek, 11 grudnia 2015

Bilet Kędzierzyn – Kraków


Na początku listopada opublikowałem materiał na temat Przewozów Regionalnych. Link. Była w nim przedstawiona sytuacja obecna. W tym wpisie cofniemy się trochę w czasie. Dokładnie do roku 2002. Wówczas Przewozy Regionalne należały jeszcze do grupy PKP i obsługiwały nie tylko pociągi osobowe, ale i pospieszne.

Poniżej bilet z tamtego okresu. Dokładnie kupiony 12 czerwca 2002, na wyjazd 14 czerwca, ważny do 15 czerwca, co było sporym udogodnieniem, bo umożliwiało przesiadki, kontynuując podróż np. następnego dnia. Na tak krótkim odcinku, którego dotyczy bilet (143 km pomiędzy Kędzierzynem-Koźlem, a Krakowem) nie było to raczej wykorzystywane, ale gdy przejazd odbywał się na dłuższych dystansach, rozwiązanie takie stawało się wręcz idealne. Kilka razy je przetestowałem, jadąc np.  z południa Polski nad morze.

Stacja wydania biletu to Kędzierzyn-Koźle, z którego bezpośrednim pociągiem można było dotrzeć do Krakowa Głównego w czasie o wiele krótszym niż obecnie, mając do dyspozycji dość sporo połączeń. W kończącym właśnie ważność rozkładzie jazdy 2014/2015 istnieje tylko jedno.

Prezentowany bilet objęty był zniżką dla studentów. W roku 2002 zmniejszono ją z 50% do 37%. W kasach pozostało sporo starych druków. Właśnie taki jest na zdjęciu. Wartość 50% zamazano długopisem, a informację o właściwej obniżce nadrukowano. W trakcie podróży odbyły się dwie kontrole biletów, stąd dwa czerwone nabicia.


Przewozy Regionalne bilet


Kolejne historyczne bilety Przewozów Regionalnych zaprezentuję w jednym z następnych wpisów.


Blog Transportowy na Twitterze

niedziela, 6 grudnia 2015

Te linie oddał Mobilis


W Blogu Transportowym już kilka razy pisałem o nowym kontrakcie firmy Mobilis na obsługę wybranych linii komunikacji miejskiej w Krakowie (przykładowy link). Do tematu powracam, ale nie w kontekście tras przejętych od MPK Kraków, a oddanych temu przewoźnikowi. Dokładnie chodzi o dwie przyspieszone linie aglomeracyjne, czyli 301 (Dworzec Płaszów – Wieliczka – Niepołomice Dworzec) i 304 (Dworzec Główny Zachód – Wieliczka).

Od 1 sierpnia 2014 ich obsługę rozpoczął miejski przewoźnik, czyli MPK. Zamiast żółtych Irisbusów Citelis 12M lub sporadycznie MAZ-a 203, kursują na nich biało-granatowe Solarisy Urbino 12 z zajezdni Płaszów.


Solaris Urbino 12, MPK Kraków
Solaris Urbino 12 z zajezdni Płaszów (tu #PU966) to obecnie standardowa obsługa linii 304. Autobus właśnie rozpoczyna kolejny kurs do Wieliczki. Ulica Pawia, 2.11.2014.


Poniżej zdjęcia żółtego taboru firmy Mobilis obsługującego linie 301 i 304.


Irisbus Citelis 12M, Mobilis
Irisbus Citelis 12M do 31 lipca 2014 był podstawowym typem autobusu obsługującym linię 304. Jej pierwotna trasa przebiegała obok Wawelu i przez ul. Krakowską i Kalwaryjską. Na zdjęciu pojazd #MI956 dojeżdżający ul. Krakowską do mostu Piłsudskiego. 21.04.2012.


Irisbus Citelis 12M, Mobilis
Także ul. Krakowska, ale już inny Irisbus. To #MI954. 21.04.2012.


Irisbus Citelis 12M, Mobilis
Przez most Piłsudskiego przejeżdża Irisbus #MI965. Kierunek Dworzec Główny Zachód (Galeria). 21.04.2012. 


Scania CN113CLL, MPK Kraków i Irisbus Citelis 12M, Mobilis - Niepołomice
Jako linia 301 autobusy firmy Mobilis kursowały do Niepołomic (od 28 grudnia 2010). Tu na przystanku „Niepołomice Rynek” Irisbus Citelis 12M #MI965, a obok realizująca przejazd specjalny Scania CN113CLL #PS047 z MPK Kraków. 26.04.2014.


Irisbus Citelis 12M, Mobilis
Powyższy #MI965 na przystanku „Teatr Bagatela” przy ul. Dunajewskiego. Linia 304, kierunek Wieliczka. 1.03.2014.


Irisbus Citelis 12M, Mobilis
Citelis #MI961 przejeżdża pod Wawelem. Kierunek Wieliczka. 17.04.2010.


Irisbus Citelis 12M, Mobilis
Irisbus #MI958 jako linia 304 w stronę Wieliczki jedzie objazdem. Autobus z al. Mickiewicza skręca w ul. Piłsudskiego, aby na ul. Straszewskiego wrócić na stałą trasę, zmierzając pod Wawel. Budynek po prawej to Muzeum Narodowe. 4.07.2010.


Irisbus Citelis 12M, Mobilis
Niektóre Irisbusy posiadały reklamy. Były to jednak dość sporadyczne przypadki. Autobus #MI961 w kierunku Wieliczki dojeżdża do mostu Dębnickiego. To obecnie obowiązująca trasa linii 304. Pierwotna jej wersja (przedstawiona także na powyższych zdjęciach) wiodła pod Wawelem i przez most Piłsudskiego. 11.05.2013.


Irisbus Citelis 12M, Mobilis i Jelcz 021, MPK Kraków
Ulica Kurniki. Irisbus Citelis 12M #MI953 właśnie rozpoczyna kolejny kurs do Wieliczki. Obok nietypowy gość w tym miejscu, czyli zabytkowy Jelcz 021 z MPK Kraków, przejazd specjalny na linii 105. 2.09.2012.


Irisbus Citelis 12M, Mobilis
Citelis #MI957 jako linia 301 na przystanku „Niepołomice Rynek”. Za około dwie minuty dojedzie do pobliskiej pętli Niepołomice Dworzec. 20.01.2011.


Irisbus Citelis 12M, Mobilis
Irisbus #MI962 na linii 301 odjeżdża z przystanku „Niepołomice Rynek”. Kierunek Dworzec Płaszów. 4.10.2011.


MAZ 203, Mobilis
Na liniach 301 i 304 oprócz Irisbusów Citelis 12M pojawiały się także dwa MAZ-y 203 wypożyczone przez Mobilisa od firmy Warbus. Tu egzemplarz #MM989 z 2008 roku na ul. Basztowej. 10.05.2014. Autobus obecnie obsługuje komunikację miejska w Gdańsku, miał też swój epizod w Elblągu.


MAZ 203, Mobilis

MAZ 203, Mobilis
Drugi z MAZ-ów 203, czyli #MM988. Także rocznik 2008, który z Krakowa trafił do Ełku. Przystanek końcowo-początkowy Dworzec Główny Zachód przy ul. Kurniki. 20.04.2013.


Solaris Urbino 18, Mobilis

Solaris Urbino 18, Mobilis
W okresie 1 listopada na linii 304 pojawiał się tabor klasy mega. W tym przypadku Solaris Urbino 18 #MR907. Przystanek końcowo-początkowy Dworzec Główny Zachód na ul. Kurniki. 1.11.2012. Autobus po zakończeniu obsługi krakowskich linii trafił do firmy Transkom z miejscowości Koziegłowy koło Poznania.


Solbus SM12, Mobilis

Solbus SM12, Mobilis
W roku 2011 w taborze Mobilisu pojawiły się dwa Solbusy SM12. Wypożyczone z firmy Warbus pełniły funkcję autobusów rezerwowych, często pojawiając się np. na linii 301. Tu autobus #MS988 na przystanku „Niepołomice Rynek”. Rocznik 2008, obecnie kursujący po Gdańsku. Za szybą tablica o treści „Autobus rezerwowy”. 8.02.2011.


Pod koniec obsługi linii nr 301 i 304 przez firmę Mobilis nakręciłem dwa krótkie filmy na przystanku „Niepołomice Rynek” (na trasie 301). Poniżej całość zmontowana w jeden materiał. Jego pierwsza część to podstawowa obsługa tej linii, czyli Irisbus Citelis 12M, w tym przypadku #MI957 (31 lipca 2014). Druga to jeden z dwóch MAZ-ów 203, #MM989 (30 lipca 2014):




Do tematu firmy Mobilis na liniach 301 i 304 jeszcze powrócę.


Blog Transportowy na Facebooku

wtorek, 1 grudnia 2015

Dzień Kolejarza 2014 w Krakowie (3)



Przedstawiłem już ekspozycję PKP Cargo, PKP Energetyka i Przewozów Regionalnych. Czas zatem na ostatniego przewoźnika prezentującego swój tabor na dworcu Kraków Główny - PKP Intercity. Wystawił on dwie lokomotywy i trzy wagony. SM42-3004 (18D przerobiona z SM42-027, rocznik 1967 – za Phototrans.eu) i EP09-007 (rocznik 1991) z wagonem klasy pierwszej, barowym i klasy drugiej.


SM42-3004, PKP Intercity
SM42-3004 z PKP Intercity.


EP09-007, PKP Intercity
EP09-007, PKP Intercity. Lokomotywa była sprzęgnięta z SM42-3004 i wagonami, dlatego zrobienie jej ładnego zdjęcia niestety nie było możliwe.


Wagon klasy pierwszej, typ 112A, Cegielski, modernizacja PESA

Wagon klasy pierwszej, typ 112A, Cegielski, modernizacja PESA

Wagon klasy pierwszej, typ 112A, Cegielski, modernizacja PESAWagon klasy pierwszej, typ 112A, Cegielski, modernizacja PESA

Wagon klasy pierwszej, typ 112A, Cegielski, modernizacja PESAWagon klasy pierwszej, typ 112A, Cegielski - tabliczka znamionowa
Bezpośrednio za EP09 stał wagon klasy pierwszej serii A9nouz nr 505119-78276-9 ze stacji Kraków Główny. To typ 112A wyprodukowany w roku 1986 przez Fabrykę Pojazdów Szynowych H. Cegielski, a w roku 2014 zmodernizowany na typ 140A przez PESĘ Bydgoszcz.


Wagon barowy, typ 112A, Cegielski, modernizacja PESA

Wagon barowy, typ 112A, Cegielski, modernizacja PESAWagon barowy, typ 112A, Cegielski, modernizacja PESA

Wagon barowy, typ 112A, Cegielski, modernizacja PESAWagon barowy, typ 112A, Cegielski, modernizacja PESA
Do „jedynki” doczepiono wagon barowy serii WRnouz nr 505188-70212-8 ze stacji Kraków Główny. To typ 112A wyprodukowany w roku 1988 przez Fabrykę Pojazdów Szynowych H. Cegielski, a w roku 2014 zmodernizowany na typ 113Aa przez PESĘ Bydgoszcz.


Bezprzedziałowy wagon klasy drugiej, typ 111A, Cegielski, modernizacja PESA

Bezprzedziałowy wagon klasy drugiej, typ 111A, Cegielski, modernizacja PESA

Bezprzedziałowy wagon klasy drugiej, typ 111A, Cegielski, modernizacja PESABezprzedziałowy wagon klasy drugiej, typ 111A, Cegielski - tabliczka znamionowa
Ostatni, trzeci wagon to bezprzedziałowa „dwójka” serii B7bnopuz nr 505184-78047-4 ze stacji Kraków Główny. To typ 111A wyprodukowany w roku 1989 przez Fabrykę Pojazdów Szynowych H. Cegielski, a w roku 2014 zmodernizowany na typ 111Arow przez PESĘ Bydgoszcz.


Na tym kończę relację z Dnia Kolejarza 2014 w Krakowie.


Blog Transportowy na YouTube, kanał Lukaszwo - Transport Movies