czwartek, 15 października 2015

Busworld 2015 – nowe Solarisy


W ubiegłym miesiącu pisałem o zbliżającej się premierze nowych modeli Solarisów. Link. Podpoznański producent postanowił swoje najnowsze autobusy zaprezentować w Kortrijk, w trakcie targów Busworld. To autobusowe święto oficjalnie rozpoczyna się 16 października. Tradycją jednak jest, że hale wystawowe otwierane są już dzień wcześniej, specjalnie dla dziennikarzy. Wtedy też odbywają się różne premiery.

Tak więc 15 października 2015 Solaris oficjalnie zaprezentował swoje najnowsze pojazdy. Poniżej materiały udostępnione przez producenta.


Nowy Solaris Urbino 12 electric

Bezemisyjne Urbino 12 electric w nowym designie stanowi najbardziej nowatorską pozycję w ofercie polskiego producenta. Pojazd jest wynikiem połączenia zalet najnowszych autobusów Solarisa, takich jak lekka i trwała konstrukcja, technika budowy skin-on-skin czy ergonomicznie rozplanowana przestrzeń pasażerska, z niezwykle cichym i ekologicznym napędem.

Szkielet nowego Urbino 12 electric wykonany jest ze stali nierdzewnej. Jego niska waga wraz z wysoką trwałością stanowią doskonałą bazę dla niezawodnego i zużywającego niewiele energii autobusu elektrycznego. W celu dopasowania konstrukcji do wymagań, jakie stoją przed tak zaawansowanym technicznie pojazdem, z tyłu autobusu zainstalowano dodatkowo profil stalowy, chroniący baterie przed skutkami ewentualnej kolizji czy uderzenia.

Prezentowana na targach jednostka została wyposażona w baterie Solaris high energy o pojemności 240 kWh, które spełniają najnowsze, niezwykle rygorystyczne normy bezpieczeństwa. Podzielone są one na 6 pakietów, z których każdy wynosi 40 kWh. Baterie o pojemności 160 kWh umieszczono z tyłu pojazdu, a pozostałych 80 kWh zainstalowano na dachu, nad pierwszą osią. Taki rozkład baterii gwarantuje odpowiednie rozłożenie nacisków na obie osie i dodatkowo umożliwia zwiększenie przestrzeni pasażerskiej.

W 12-metrowym elektrycznym Solarisie została zamontowana innowacyjna oś elektryczna, w którą wbudowane są dwa niezależne silniki o maksymalnej mocy 2 x 125 kW. Rozwiązanie to pozwala na lepsze wykorzystanie wnętrza pojazdu, a także obniża jego masę. Najwyższej klasy osprzęt elektryczny oraz oś elektryczna zapewniają cichą, płynną i pozbawioną drgań jazdę, przez co autobus doskonale sprawdza się w warunkach miejskich, również przy dużej liczbie stojących pasażerów.

Nowe Urbino 12 electric wyposażono w innowacyjny system ładowania pantografowego oraz standardowe złącze plug-in. Pierwsze z rozwiązań o mocy do 450 kW gwarantuje szybkie doładowanie baterii na trasie, natomiast popularna „wtyczka” służy do uzupełnienia baterii w zajezdni w czasie nocnej przerwy. Solaris oferuje więcej konfiguracji w tym zakresie. W autobusach elektrycznych polskiego producenta można zainstalować także indukcyjny system ładowania. Ponadto te wersje autobusów elektrycznych, które są ładowane poprzez system plug-in, można dodatkowo doposażyć w ładowarkę montowaną na dachu, która zwiększa operacyjność pojazdu.

Nowoczesna stylistyka, do której Solaris zdążył już przyzwyczaić swoich klientów, znalazła zastosowanie również w segmencie autobusów elektrycznych. Dynamicznie zarysowana linia nadwozia Urbino 12 electric nadaje pojazdowi wyrazistości, wręcz sportowego charakteru. Odmieniony design ma jednak przede wszystkim wpływać na parametry funkcjonalne. Istotnym celem wprowadzonych zmian było zwiększenie komfortu podróżowania. Takie elementy jak szerokie drzwi, które ułatwiają wsiadanie i wysiadanie (wysokość wejścia wynosi 320 mm przy wszystkich drzwiach), przestronne okna, LED-owe oświetlenie wnętrza, a do tego 33 miejsca siedzące, z czego aż 16 z niskiej podłogi, sprawiają, że nowy Solaris staje się synonimem jakości i komfortu.


Nowy Solaris Urbino 12 electric
Nowy Solaris Urbino 12 electric.



Nowy Solaris Urbino 12 LE

Niskowejściowe Urbino 12 w nowej odsłonie jest tegoroczną propozycją Solarisa w ofercie autobusów podmiejskich. Dzięki swojej konstrukcji pojazd jest zdecydowanie lżejszy od swojego poprzednika, oferuje przy tym większą przestrzeń i pojemność pasażerską.

Przy budowie nowego Urbino 12 LE, tak jak przy jego niskopodłogowym odpowiedniku, wykorzystano technologię budowy „skin on skin”. Rozwiązanie to pozwala zwiększyć efektywność procesów produkcyjnych, zapewnia wysoką estetykę wykończenia oraz sprawia, że autobus jest łatwiejszy w serwisowaniu.

Podczas projektowania autobusu udoskonalono rozłożenie nacisków na osie, poprzez odciążenie osi napędowej. Lepsze parametry w tym zakresie zapewniło przeniesienie wszystkich zbiorników ze sprężonym powietrzem do przedniej części pojazdu oraz umieszczenie zbiorników z paliwem na nadkolach. Niebagatelne znaczenie ma tu również fakt, iż nowe Urbino 12 LE przygotowane zostało do montażu napędów z normą emisji spalin Euro-6 o zróżnicowanych pojemnościach. Prezentowany model jest wyposażony w silnik Cummins ISB6.7, który doskonale współgra z jego nową, lekką konstrukcją. Klienci mogą również wybrać większą i mocniejszą jednostkę - silnik DAF/Paccar MX 11.

Nowe Urbino 12 LE odznacza się wysoce komfortowym i ergonomicznie rozplanowanym wnętrzem. Pasażerowie z pewnością docenią zwiększoną przestrzeń pojazdu oraz szersze i wyższe drzwi, których druga para przesunięta jest do tyłu. Na uwagę zasługuje łatwy dostęp do tylnej, bardzo przestronnej części autobusu, gdzie znajduje się sześć rzędów komfortowych siedzeń, przystosowanych szczególnie do dłuższych tras. Konstruktorzy Solarisa zadbali o to, aby przejście od niskopodłogowej części Urbino do jego tyłu było płynne i niekłopotliwe.


Nowy Solaris Urbino 12 LE
Nowy Solaris Urbino 12 LE.


Na targach Busworld 2015 w Kortrijk Solaris zaprezentuje także jeszcze jeden pojazd. Bardzo różniący się od obecnej oferty. To autobus koncepcyjny w klasie midi. Oto, co na jego temat pisze producent:

Concept Bus zbudowano na bazie ciężarówkowego podwozia DAF LF. Rozwiązanie to gwarantuje trwałość konstrukcji oraz dostęp do serwisu na całym świecie. Pojazd został wyposażony w mocny i niezawodny czterocylindrowy silnik PACCAR PX-5 o pojemności 4,5 l oraz zautomatyzowaną skrzynię AS-Tronic. Co istotne, źródło napędu spełnia restrykcyjne normy emisji spalin Euro-6, dzięki czemu midibus jest przyjazny dla środowiska i gwarantuje niskie zużycie paliwa. Dodatkowo produkt odznacza się wysoką jakością wykonania, jasnym, klimatyzowanym i dobrze wyciszonym wnętrzem. Ergonomiczne półki na bagaże podręczne oraz wygodne fotele są dostosowane do odbywania nawet dłuższych tras.

Nową propozycję utrzymano w futurystycznej i nowoczesnej stylistyce zapoczątkowanej przez flagowy produkt Solarisa – nowe Urbino. Midibus o długości 8,2 metra, układzie siedzeń 31+1 i dopuszczalnej masie całkowitej 10 ton z pewnością znajdzie wiele zastosowań. Producent podkreśla możliwość modyfikowania jego parametrów, m.in. poprzez zwiększenie liczby siedzeń do 39+1 oraz dopuszczalnej masy całkowitej do 12 ton.

Wkroczenie przedsiębiorstwa w zupełnie odmienny segment produktów, obok autobusów miejskich, podmiejskich oraz tramwajów, stanowi wyraz jego elastyczności oraz gotowości do wdrożenia zupełnie nowych projektów. Prezentacja projektu koncepcyjnego na największych autobusowych targach świata jest znakomitą okazją, aby uzyskać informację zwrotną na temat nowego produktu bezpośrednio od operatorów i klientów. W zależności od odpowiedzi rynku oraz opinii przedstawicieli branży Solaris ma zamiar dostosować pojazd tak, aby odnalazł jak najwięcej zastosowań i jednocześnie pozostawał atrakcyjną cenowo propozycją dla klientów zainteresowanych tym rodzajem produktów.


Solaris Concept Bus

Solaris Concept Bus
Solaris Concept Bus.


Zamów bezpłatny newsletter

Blog Transportowy na Facebooku

poniedziałek, 12 października 2015

Dzień Kolejarza 2014 w Krakowie (2)


Kontynuuję relację z Dnia Kolejarza 2014 w Krakowie. Ostatnio (link) przedstawiłem ekspozycję PKP Cargo i PKP Energetyka. Teraz zapraszam do obejrzenia taboru pokazanego przez Przewozy Regionalne. Ten przewoźnik 7 grudnia 2014 zaprezentował trzy pojazdy. Najmniejszy z nich to wagon motorowy EN81-006, produkt firmy PESA Bydgoszcz, rocznik 2007. Za nim ustawiono dwa pojazdy wyprodukowane przez nowosądecki NEWAG. Nowiutki Impuls, czyli EN63-004 (rocznik 2014) i nieco starszy Pociąg Papieski, EN61-001 (rocznik 2006). Ten drugi niestety już bardzo zużyty i zaniedbany. Owszem, był przez pewien czas bardzo intensywnie eksploatowany, ale to nie znaczy, że można go tak zapuścić. Kubeł ciepłej wody, szmata i naprawdę dałoby się wyczyścić brudne elementy plastikowe, podłogę. Przyznam, że nie spodziewałem się, że pojazd urastający w pewnych kręgach do roli symbolu religijnego może tak wyglądać.


EN61-001, Pociąg Papieski, Przewozy Regionalne

EN61-001, Pociąg Papieski, Przewozy Regionalne

EN61-001, Pociąg Papieski, Przewozy Regionalne

EN61-001, Pociąg Papieski, Przewozy RegionalneEN61-001, Pociąg Papieski, Przewozy Regionalne

EN61-001, Pociąg Papieski, Przewozy RegionalneEN61-001, Pociąg Papieski, Przewozy Regionalne
EN61-001, czyli Pociąg Papieski.


Impuls, EN63-004, Przewozy Regionalne

Impuls, EN63-004, Przewozy Regionalne

Impuls, EN63-004, Przewozy Regionalne

Impuls, EN63-004, Przewozy RegionalneImpuls, EN63-004, Przewozy Regionalne

Impuls, EN63-004, Przewozy RegionalneImpuls, EN63-004, Przewozy Regionalne

Impuls, EN63-004, Przewozy RegionalneImpuls, EN63-004, Przewozy Regionalne
Impuls eksploatowany przez Przewozy Regionalne, czyli EN63-004.


EN81-006, Przewozy Regionalne

EN81-006, Przewozy Regionalne

EN81-006, Przewozy RegionalneEN81-006, Przewozy Regionalne
EN81-006, czyli najmniejszy element ekspozycji Przewozów Regionalnych.


W dalszej części relacji tabor wystawiony przez PKP Intercity - link.


Wpisy poświęcone autobusom

Blog Transportowy na Facebooku

czwartek, 8 października 2015

Jelcz 315 z OSP Zembrzyce


W niedzielę 28 czerwca 2015 w małopolskiej miejscowości Lanckorona odbył się II Zlot Pojazdów Zabytkowych. Na tamtejszym rynku zgromadzono głównie osobówki, ale nie zabrakło także pojazdów większych gabarytowo. Wśród nich znalazł się bohater tego wpisu, czyli Jelcz 315 z Ochotniczej Straży Pożarnej w Zembrzycach. Rocznik 1977.

„Jelonek” ten nadal pełni czynną służbę. To dzięki różnym modernizacjom, które pojazd znacznie unowocześniły, choć nadal zachował on swój historyczny charakter. Obecną zabudowę pożarniczą wykonała firma Bonex z miejscowości Kamienica Polska w województwie śląskim.

Tak prezentował się ten piękny pojazd:


Jelcz 315 z OSP Zembrzyce

Jelcz 315 z OSP Zembrzyce

Jelcz 315 z OSP Zembrzyce

Jelcz 315 z OSP Zembrzyce

Jelcz 315 z OSP Zembrzyce


Do tematu II Zlot Pojazdów Zabytkowych w Lanckoronie będę powracał wiele razy. Pięknych pojazdów było tam całkiem sporo. Tu link do kolejnego wpisu.

Warto jeszcze dodać, że do tej miejscowości warto wybrać się także wtedy, gdy nie ma w niej imprez transportowych. Na uwagę zasługuje przepiękna drewniana zabudowa centrum.


Blog Transportowy na YouTube, kanał Lukaszwo - Transport Movies

Blog Transportowy na Facebooku

poniedziałek, 5 października 2015

Lux Express na Tour de Pologne


Wracam do tematu pojazdów towarzyszących kolarskiemu wyścigowi Tour de Pologne. Ostatnio pisałem o samochodach dostawczych marki Hyundai (link). Teraz pora na autobusy. Dokładnie na dwa Irizary i6 Integral z firmy Lux Express, które promując połączenia tego przewoźnika pełniły funkcję pomieszczenia kontroli antydopingowej i biura prasowego. Na krakowskim Rynku Głównym była to reklama wręcz idealna, bo to właśnie stolica Małopolski jest głównym celem walki cenowej między Lux Expressem, a PolskimBusem (pole walki to trasa do Warszawy, na której ceny biletów tego drugiego przewoźnika spadły w maju 2015 nawet do 4 zł).

Od strony ul. Brackiej ustawiono kontrolę antydopingową, czyli Irizara o rejestracji WI 2047Y, rocznik 2015:


Irizar i6 Integral, Lux Express, Tour de Pologne

Irizar i6 Integral, Lux Express, Tour de Pologne

Irizar i6 Integral, Lux Express, Tour de Pologne


Drugi i6 Integral, który wcielił się w rolę biura prasowego, stał po przeciwnej stronie rynku, od ul. św. Jana. To pojazd o rejestracji WI 3569Y. Również rocznik 2015, zarejestrowany w czerwcu. Niestety był dość mocno zastawiony:


Irizar i6 Integral, Lux Express, Tour de Pologne

Irizar i6 Integral, Lux Express, Tour de Pologne


Grupa Lux Express jest największym międzynarodowym operatorem przewozów autokarowych na trasach ekspresowych w regionie Morza Bałtyckiego. Oferuje połączenia między krajami bałtyckimi oraz do Petersburga, Moskwy i Mińska. Kursuje również do Pragi, Helsinek i Berlina. Grupa Lux Express oferuje usługi autokarowe Lux Express, Lux Express Lounge, Lux Express Special oraz Simple Express, wizy, ubezpieczenia i bilety promowe.

Na terenie Polski Lux Express obsługuje następujące relacje: Warszawa – Kraków, Warszawa – Rzeszów, Warszawa – Kielce, Warszawa – Kielce – Kraków, Kielce – Kraków, Kielce – Tarnów, Warszawa – Kielce – Tarnów. Trasy międzynarodowe z Polski to: Warszawa – Kraków – Budapeszt, Warszawa – Poznań – Berlin i Warszawa – Wilno.

Powyższe zdjęcia powstały ostatniego dnia Tour de Pologne 2015, czyli 8 sierpnia. Wkrótce kolejne ciekawe pojazdy obsługujące to sportowe wydarzenie, które utrwaliłem na krakowskim Rynku Głównym.


Blog Transportowy na Twitterze

Blog Transportowy na Facebooku

piątek, 2 października 2015

Národní den železnice


Co roku w Czechach obchodzony jest Narodowy Dzień Kolei. Wielkie transportowe święto, które wbrew nazwie nie dotyczy tylko jednego dnia. To cykl imprez kolejowych odbywających się we wrześniowe soboty, w różnych rejonach kraju. Przykładowo 26 września 2015 Národní den železnice był obchodzony w dwóch województwach (po czesku w krajach) – Jihomoravským (południowomorawskim) i Moravskoslezským (morawsko-śląskim). Ten drugi region udało mi się wówczas odwiedzić. Warto było. Po raz kolejny stwierdzam, że Czesi organizują bardzo dobre imprezy transportowe.

Den železnice 2015 w kraju morawsko-śląskim zorganizowano w dwóch sąsiadujących ze sobą miejscowościach: Bohumin i Ostrawa, przy okazji łącząc to wydarzenie z obchodami 160-lecia istnienia linii kolejowej Bohumin - Petrovice u Karviné. Atrakcji kolejowych nie brakowało. W Bohuminie i Ostrawie można było zwiedzać lokomotywownie, kursowały także pociągi specjalne, w tym skład prowadzony trakcją parową. Dodatkowo w Ostrawie uruchomiono specjalną linię tramwajową obsługiwaną taborem historycznym. Była także wystawa taboru strażackiego.

Sporą atrakcją okazał się również zwykły ruch pociągów przejeżdżających obok udostępnionych do zwiedzania lokomotywowni. Mimo soboty było ich dość sporo, zarówno pasażerskich, jak i towarowych, trakcja elektryczna i spalinowa.

Stopniowo będę publikował różne materiały związane z tym kolejowym świętem. Zacznę od parowozu (tu link). Teraz tylko mały zwiastun dalszej relacji.


Lokomotywownia Bohumin
Lokomotywownia w Bohuminie. Ekspozycja lokomotyw przed halą wachlarzową. Od lewej stoją: polska EP09-033, 151 023-9, 163 047-4 „Basia” i 162 053-3, a w dali 140 085-2.


Lokomotywownia Bohumin
Do każdej z ustawionych na wachlarzu lokomotyw można było wejść. W związku z tym cały czas znajdowało się przy nich sporo osób, więc zrobienie zdjęcia tylko samym maszynom stawało się praktycznie niewykonalne. Od lewej stoją: 714 018-9, 754 021-4, 111 030-3, EP09-033 i 151 023-9.


Lokomotywownia Bohumin, 464.202 i EM475.1 046/045

Lokomotywownia Bohumin, 464.202 i EM475.1 046/045
Główną atrakcją imprezy był parowóz 464.202 z 1956 roku. Tu w trakcie wyjazdu z lokomotywowni w Bohuminie do obsługi kolejnego pociągu retro. Obok historyczny ezt, czyli EM475.1 046/045 z lat 60-tych ubiegłego wieku.


Lokomotywownia Bohumin, E499 004 i 140 085-2
Kolejne historyczne pojazdy prezentowane na terenie lokomotywowni w Bohuminie. Niebieska w oznaczeniu kolei czechosłowackich E499 004 i zielona ze współczesnym czeskim numerem 140 085-2.


Lokomotywownia Bohumin
W Bohuminie dla zwiedzających dostępna była cała lokomotywownia. Na jej tyłach zgromadzono dość sporo taboru. Po lewej elektrowozy serii 163, obok których stały spalinowe 742, a dalej doczepne wagony pasażerskie serii 010 (Btax).


Bohumin,  lokomotywy serii 740, AWT
Dodatkową atrakcją Narodowego Dnia Kolei były pociągi przejeżdżające obok ekspozycji. Tu ze składem talbotów dwie lokomotywy serii 740 ze spółki AWT (pierwsza to 740 622-6).


Lokomotywownia Bohumin, 754 021-4, 111 030-3
Lokomotywownia Bohumin - zawody sportowe. Kto pierwszy w lokomotywie :)


Lokomotywownia Ostrawa, 742 701-6, 771 099-9
W Ostrawie lokomotywy także prezentowano na wachlarzu. Spalinówki należą do ČD Cargo.


Rejestr imprez komunikacyjnych

Blog Transportowy na Facebooku