piątek, 11 września 2015

Dzień Kolejarza 2014 w Krakowie


Ponad dwa lata temu w Blogu Transportowym zamieściłem dwuczęściową relację z Dnia Kolejarza na dworcu Kraków Główny (tu link do części pierwszej). Teraz wracam do tematu, dokładniej do wystawy z roku 2014. Odbyła się ona z małym poślizgiem czasowym, bo dopiero 7 grudnia. Tradycyjnie ekspozycję ustawiono przy peronie pierwszym. Można było ją oglądać w godzinach 10 – 16. Swoje pojazdy zaprezentowały cztery spółki kolejowe: PKP Cargo, PKP Intercity, Przewozy Regionalne i PKP Energetyka.

PKP Cargo wystawiło trzy lokomotywy. Jedną spalinową i dwa elektrowozy. Ta pierwsza to SM42-1304. To dawna SM42-1113 z 1988 roku. „Stonkę” w 2012 r. zmodernizował nowosądecki NEWAG. Za nią ustawiono wciąż czynny egzemplarz muzealny, czyli ET21-57. Rocznik 1960. Lokomotywa obecne, historyczne oliwkowe malowanie otrzymała w roku 2003. Przez kilka wcześniejszych lat także wyróżniała się swoimi barwami – była biało-granatowa. Za „sputnikiem” stał zmodernizowany „byk”, ET22-2040. Rocznik 1978, ex ET22-403. Przebudowa w roku 2010.


SM42-1304, PKP Cargo

SM42-1304, tabliczka znamionowa
SM42-1304 z PKP Cargo.


ET21-57, PKP Cargo

ET21-57, PKP CargoET21-57, PKP Cargo

ET21-57, PKP CargoET21-57, PKP Cargo
Czynny zabytek: ET21-57, PKP Cargo.


ET22-2040, PKP Cargo
Super „byk”, czyli ET22-2040 z PKP Cargo.


Ekspozycja PKP Energetyka to standardowo pociąg sieciowy PS-00.M, ten sam egzemplarz, który pokazano w 2012 roku, czyli nr 32 (nr EVN 9 431 046-3).


PS-00.M, PKP Energetyka

PS-00.M, PKP Energetyka

PS-00.M, PKP EnergetykaPS-00.M, PKP Energetyka

PS-00.M, PKP EnergetykaPS-00.M, PKP Energetyka
PS-00.M-32 z PKP Energetyka.


Tabor wystawiony przez Przewozy Regionalne i PKP Intercity zaprezentuję w następnej części relacji z Dnia Kolejarza 2014 w Krakowie - link.


Zamów bezpłatny newsletter

Blog Transportowy na Facebooku

wtorek, 8 września 2015

Miasto na wodzie


Jest na świecie miasto niezwykłe, bardzo wyróżniające się pośród innych. Piękna zabudowa i niesamowita lokalizacja - na wodzie. Ciasne uliczki przeplatające się z licznymi żeglownymi kanałami. W dodatku nie ma w nim żadnych samochodów, nie jeżdżą po nim motory, skutery. Jedyne środki transportu (pomijając ręczne wózki) to wszelakiego rodzaju jednostki pływające. Mniejsze, większe, czasami ogromne, choć te ostatnie tylko w jednym rejonie miasta.

Co to za miasto? Czy w ogóle może istnieć coś takiego? Tak bez samochodów i tylko z wodnymi środkami transportu?

Takie miasto rzeczywiście istnieje i to już nawet od ponad tysiąca lat. Jego nazwę zna praktycznie każdy, wiedząc, że leży na terenie Włoch. To niezwykłe miejsce to Wenecja.

Odwiedziłem je i jestem zachwycony. To miasto niesamowite, nieprawdopodobne, szokujące…

Stopniowo będę publikował różne materiały związane z Wenecją. Będzie coś o słynnych vaporetto, o gondolach, różnych statkach, promach, wodnych ciężarówkach.

Zaczynam od dwóch zdjęć. Pierwsze z dwoma symbolami Wenecji w tle. Po prawej pałac Dożów, nad którym góruje dzwonnica stojąca na Piazza San Marco, czyli na placu św. Marka.


Wenecja, pałac Dożów i dzwonnica św. Marka

Wenecja, statek turystyczny


Prezentowany statek jest oznaczony jako VE 8812 i nosi nazwę Dandolo. To jednostka turystyczna pływająca jedynie w rejonie weneckiej laguny. Statek niedawno przemalowano. Wcześniej był biało-czerwony. Według źródeł internetowych jest on przeznaczony do przewozu 130 pasażerów.


Wpisy poświęcone autobusom

Blog Transportowy na Facebooku

piątek, 4 września 2015

Hyundai na Tour de Pologne


W lutym 2015 pisałem o nowości na rynku minibusów i pojazdów dostawczych, czyli o modelu H350 marki Hyundai. Wówczas zająłem się tylko wersją do przewozu osób (link), bazując na materiałach dostarczonych przez producenta. Teraz zapraszam do przejrzenia fotoreportażu o wersji towarowej tego pojazdu. Materiał jest bezpośrednio związany z największą i najbardziej prestiżową cyklicznie organizowaną imprezą sportową w Polsce. Chodzi o słynny wyścig kolarski o nazwie Tour de Pologne.

W lipcu 2015 Hyundai Motor Poland przekazał oficjalnie flotę 53 samochodów do dyspozycji organizatora 72. Tour de Pologne. Było to zgodne z ustaleniami 3-letniego kontraktu dotyczącego sponsoringu wyścigu. Wśród tych pojazdów znalazło się 16 egzemplarzy modelu H350.


Hyundai na 72. Tour de Pologne
Samochody marki Hyundai w trakcie oficjalnego przekazania do obsługi Tour de Pologne. Z tyłu dostawcza wersja modelu H350.


Dostawcze pojazdy Hyundai H350 oglądałem i fotografowałem ostatniego dnia Tour de Pologne 2015. Wówczas wyścig kończył się na krakowskim Rynku Głównym. Właśnie tam udało mi się udokumentować te piękne, kolorowe samochody. Było to 8 sierpnia 2015. Poniżej kilka wykonanych wówczas zdjęć. Około godziny 8 rano. Już o tej porze było bardzo gorąco. W trakcie wyścigu temperatura w cieniu przekroczyła +30 stopni.


Hyundai H350, Tour de Pologne

Hyundai H350, Tour de Pologne
Trwają przygotowania do ostatniego etapu wyścigu. Jeden z dostawczych H350 zaparkował przy kościele św. Wojciecha.


Hyundai H350, Tour de Pologne

Hyundai H350, Tour de Pologne
Inny H350 stał po drugiej stronie rynku. Ten miał lubelskie tablice rejestracyjne.


Hyundai H350, Tour de Pologne

Hyundai H350, Tour de Pologne
Kolejny H350. Ten został zarejestrowany w Warszawie.


Hyundai H350, Tour de Pologne
Jeszcze raz zarejestrowany w Warszawie Hyundai, tym razem z Wieżą Ratuszową w tle. Zawalenie jej nie grozi - taka krzywizna to efekt szerokiego kąta.


Oprócz H350 w związku z Tour de Pologne na krakowskim rynku pojawiły się także inne ciekawe pojazdy, które zaprezentuję w kolejnych wpisach. Tu link.


Kalendarz imprez komunikacyjnych

Blog Transportowy na Facebooku

poniedziałek, 31 sierpnia 2015

Tramwajowa estakada już otwarta


Krakowska sieć tramwajowa powiększyła się o nowy odcinek. To estakada przechodząca nad stacją kolejową Kraków Płaszów, łącząca ulice Wielicką i Lipską. Oficjalne otwarcie połączone ze specjalnym przejazdem najnowszym krakowskim tramwajem marki PESA odbyło się w niedzielę 30 sierpnia 2015. Dzień później rozpoczęto regularną eksploatację estakady, na którą skierowano trzy linie: 9 (Mistrzejowice – Nowy Bieżanów), 11 (Mały Płaszów – Czerwone Maki) i 50 (Krowodrza Górka – Kurdwanów). Obok torowiska wyznaczono ciąg pieszo-rowerowy.

Na estakadę dotarłem pierwszego dnia jej regularnej eksploatacji, czyli w poniedziałek 31 sierpnia 2015. Planowałem zrobić większy reportaż na jej temat, włącznie z materiałem filmowym. Niestety przepiękna wręcz pogoda pokrzyżowała moje plany. Przegrałem z upałem. Temperatura +35 stopni w cieniu sprawiła, że ograniczyłem się tylko do wykonania kilku zdjęć, a właściwe zbieranie materiałów przełożyłem na późniejszy, chłodniejszy czas.


Estakada tramwajowa Wielicka - Lipska, Kraków
Ogólny widok na przechodzącą nad torami kolejowymi estakadę.


Estakada tramwajowa Wielicka - Lipska, Kraków

Estakada tramwajowa Wielicka - Lipska, Kraków
Tak estakada prezentuje się w rejonie jedynego zlokalizowanego na niej przystanku, dokładnie nad stacją kolejową Kraków Płaszów. Widok w stronę ul. Lipskiej. Po prawej ciąg pieszo-rowerowy.


Estakada tramwajowa Wielicka - Lipska, Bombardier NGT8, Kraków
Podstawowym typem tramwaju przejeżdżającym przez nową estakadę jest Bombardier NGT8 na linii nr 50, która w dzień roboczy kursuje nawet co 5 minut.


Estakada tramwajowa Wielicka - Lipska, N8S-NF, Kraków
Na estakadzie zobaczymy także starszy tabor. Tu N8S-NF #HK458 z 1977 roku na linii 9 do Nowego Bieżanowa.


Estakada tramwajowa Wielicka - Lipska, Konstale 105Na, Kraków
Ten typ tramwaju w Krakowie powoli odchodzi do historii. Na razie jednak możemy Konstale 105Na podziwiać także na nowej estakadzie. Obsługują linię nr 9, choć nie wszystkie brygady. Tu skład #RZ244+RZ245.


Estakada tramwajowa Wielicka - Lipska, Kraków
Widok w stronę ul. Wielickiej. Elektroniczne wyświetlacze przystankowe niestety pierwszego dnia nie działały.


Większy reportaż o nowej estakadzie zamieszczę już niedługo. Tu link.


Blog Transportowy na Twitterze

Blog Transportowy na Facebooku

sobota, 29 sierpnia 2015

Bieg 15-tki, czyli tramwajowe bieganie


Już od kilku miesięcy w Blogu Transportowym dostępny jest „Rejestr imprez transportowych”, czyli zestawienie wydarzeń związanych w mniejszym lub większym stopniu ze środkami transportu. Pośród licznego terminarza znajdziecie także pozycję o nazwie „15tką z Sosnowca do Katowic”. Poniżej plakat reklamujący to przewidziane na 20 września 2015 wydarzenie.


Bieg 15-tki


Oto, co na temat tej imprezy pisze główny organizator, firma M Event, znana chociażby z realizacji projektu Autobus Czerwony, czyli różnych prezentacji historycznego taboru autobusowego i ciężarowego:


Kto już biegał na tramwaj, do tramwaju, za tramwajem, 20 września ma niepowtarzalną okazję pobiec jak tramwaj, jak „15tka z Sosnowca do Katowic”, w czasie biegu ulicznego trasą historycznego tramwaju łączącego Zagłębie ze Śląskiem. Na trasie obsługiwanej nowym taborem właśnie dobiega końca gruntowna modernizacja, więc biegacze będą mogli się przekonać o efektach inwestycji. Termin jest nieprzypadkowy, Tydzień Zrównoważonego Transportu, w czasie którego bieg jest zaplanowany to międzynarodowa kampania na rzecz alternatywnych środków transportu, promocja transportu publicznego oraz pokazanie, że życie w mieście bez samochodu jest nie tyle możliwe, co dużo przyjemniejsze.

15-to kilometrowa trasa biegu dostarczy wielu doznań, poza zmęczeniem, także wzrokowych. Startujemy z Parku Sieleckiego, wbiegamy pod „ślimaka”, bo podobno „tylko w mieście, gdzie na plac w ścisłym centrum miasta mówi się „Patelnia”, a na pewną dzielnicę „Jęzor” mogli tak nazwać wiadukt”. Mijamy sosnowiecki Dworzec Kolejowy, obiegamy Stawiki, przebiegamy przez Browar Mokrskich w Szopienicach, mijamy Zajezdnię Tramwajową Zawodzie, biegniemy Bulwarami Rawy, między budynkami Uniwersytetu Śląskiego, kładką nad Aleją Roździeńskiego w Strefę Kultury Katowice, bardzo Kultury, bo zobaczymy majestatyczną nową lokalizację NOSPR, Międzynarodowe Centrum Kongresowe i nową, choć w większości skrywającą swoje skarby pod ziemią jak na Śląsk przystało, siedzibę Muzeum Śląskiego. Biuro zawodów umiejscowione będzie na poziomie -3 budynku administracyjnego Muzeum Śląskiego, a z przystanku Katowice Rondo tramwaje „15-tki” przewiozą uczestników na Start do Sosnowca. Uczestnicy dostaną numer startowy, medal, koszulkę, wodę, posiłek w zależności od pochodzenia, Gorole żurek, a Hanysy zalewajkę. Dla zwycięzców przygotowano puchary i nagrody od organizatora i Partnerów. Partnerzy: Tramwaje Śląskie SA, KZK GOP, Miasto Sosnowiec, Miasto Katowice, MOSiR Sosnowiec, PKM Sosnowiec, Muzeum Śląskie, Toyota Sosnowiec, Katowickie Wodociągi SA, Watermelon Reklama, ZetGold.


Logo biegu
Logo biegu. Wagon 102Na sugeruje, że ten pojazd pojawi się w trakcie imprezy.


Blog Transportowy na YouTube, kanał Lukaszwo - Transport Movies

Blog Transportowy na Facebooku

środa, 19 sierpnia 2015

Tramwajowy 1 listopada (2)


Wracam do tematu Dnia Miłośnika Komunikacji Miejskiej. Pierwsza część materiału pod tym linkiem. Poniżej kolejne zdjęcia i film.


Duewag GT8S, MPK Kraków
Duewag GT8S #3062 objazdowo jedzie na Wzgórza Krzesławickie. Niestety nie pamiętam, jaką później obsługiwał linię, najprawdopodobniej była to trasa nr 9.


GT8S i E1+C3, MPK Kraków
Prezentowany już powyżej GT8S i inna objazdowa „dziewiątka”, czyli E1+C3 w nowych barwach krakowskiej komunikacji miejskiej. To skład #146+596.


Konstal 105Na, MPK Kraków
Konstal 105Na #493 prowadzący wagony #432+431. Skład obsługuje linię dodatkową 86, kierunek Wzgórza Krzesławickie. Tramwaj powinien przyjechać od strony Kombinatu, jednak ze względu na opisane w pierwszej części wpisu wykolejenie przemieszczał się wzdłuż ul. Kocmyrzowskiej.


Konstal 105Na, MPK Kraków

Konstal 105Na, MPK Kraków
Skład #811+812+813 jako linia nr 1 w kierunku Wzgórz Krzesławickich.


Konstal 105Na, MPK Kraków

Konstal 105Na, MPK Kraków
Tramwaje linii 1 przyjeżdżały na węzeł „Wiadukty” także od strony Kombinatu. W tym przypadku to wagony #415+418+417. Na dolnym zdjęciu pociąg rezerwowy, czyli #470+471 jako 86 do Mistrzejowic. Na wyświetlaczu zobaczymy jednak inną relację - Rondo Kocmyrzowskie.


Bombardier NGT6 i Konstal 105Na, MPK Kraków

Bombardier NGT6, MPK Kraków
Tym razem tramwaje jadą po swojej trasie. Bombardier NGT6 #2034 jako linia 85 w stronę Wzgórz Krzesławickich i Konstal 105Na #929+930+933 na „jedynce” do pętli Salwator.


Bombardier NGT6, MPK Kraków
W tym samym czasie NGT6 na linii 85 nadjechał także od strony Kombinatu, czyli jadąc wydłużoną, objazdową trasą. Tu warto dodać, że nie było jeszcze w Krakowie regularnej linii tramwajowej, która przebiegając wzdłuż ul. Ujastek była obsługiwana przez Bombardiery. Przypadek stworzył zatem dość ciekawą sytuację.


Bombardier NGT6, MPK Kraków
Spotkanie dwóch Bombardierów na linii 85. Jadący zgodnie z trasą #2034 przepuszcza objazdowego #2049.


NGT6 i E1, MPK Kraków
Powyższe Bombardiery linii 85 i E1+C3 #171+552 na 4.


Bombardier NGT6 i E1+C3, MPK Kraków
W okresie 1 listopada węzeł „Wiadukty” często korkuje się. W tym przypadku głównym powodem zatoru była „kumulacja” tramwajów jadących zgodnie z trasą i tych objazdowych.


E1+C3, MPK Kraków
Kolejny skład linii 21 objazdowo jadący przez „Wiadukty”. To E1+C3 #105+565. Brygada linii nr 10 (10-09). Po lewej zmodernizowana doczepa C3 #552.


Druga część filmu nagranego na węźle „Wiadukty”:




Tematem krakowskiego Dnia Miłośnika Komunikacji Miejskiej 2014 zajmę się jeszcze w jednym z kolejnych tramwajowych wpisów. Tu link.


Zamów bezpłatny newsletter

Blog Transportowy na Facebooku