poniedziałek, 2 września 2013

Kutry w Darłowie


W dziale Wodne pisałem już o promach w Pireusie i o małym stateczku pływającym po Odrze w Kędzierzynie-Koźlu.

Teraz zapraszam do Darłowa. To zachodniopomorskie miasteczko dobrze znane turystom. Wodne środki transportu występują tam dość licznie. Przede wszystkim są to kutry rybackie. To zresztą nic dziwnego, bo kutry to wszakże coś normalnego i powszechnego nad morzem. Szczególnie w Darłowie zawsze było ich dużo. Były więc państwowe (np. duże rufowce B410 z firmy „Kuter”) i prywatne jednostki. Wszystkie pod polską banderą. „Kuter” przestał istnieć, rufowce przeszły w prywatne ręce, ale nadal w Darłowie było dużo polskich kutrów. Przez kilka lat nie gościłem nad polskim morzem i w końcu w czerwcu 2012 przyjechałem do Darłowa, a konkretnie do jego nadmorskiej części, czyli Darłówka. Spacerując przy tamtejszym kanale portowym (rzeka Wieprza) nie sposób nie oglądać kutrów. I tu pojawia się niespodzianka. Niekoniecznie pozytywna. Jest sporo kutrów, ale pod obcą banderą. Nasze sprzęty trafiły na złom, a do Darłowa (i pewnie do innych bałtyckich portów rybackich) przypływają zagraniczni rybacy, korzystający ze starych ex niemieckich lub skandynawskich kutrów.

Z jednej strony takie „obce” kutry to ciekawe urozmaicenie nadmorskiej codzienności, z drugiej jednak boli, że nasi rybacy nie mają pracy, a inni, z tak daleka przypływają i w Polsce zarabiają. Nie to jest jednak tematyką bloga, tylko środki transportu. Zatem poniżej mały fotoreportaż o kutrach w Darłowie. Wszystkie zdjęcia wykonałem na początku czerwca 2012.


Kuter Lipton EK-9725 z Estonii

Kuter Lipton EK-9725 z EstoniiKuter Lipton EK-9725 z Estonii
  
Kuter Lipton EK-9725 z Estonii, z małej miejscowości Dirhami. Rocznik 1970, zwodowany w Niemczech.


Kuter Seewolf NC 309 z Niemiec

Kuter Seewolf NC 309 z NiemiecKuter Seewolf NC 309 z Niemiec

Kuter Seewolf NC 309 z Niemiec

Kuter Seewolf NC 309 z Niemiec. Zwodowany w niemieckim Bremerhaven w 1985 roku. Od 19.04.1999 jego macierzystym portem jest Cuxhaven.


Kuter Westbank SAS 110 z Niemiec

Kuter Westbank SAS 110 z Niemiec. Rocznik 1990. 


Kuter Herry EK-9714 z Estonii

Kuter Herry EK-9714 z Estonii

 Kuter Herry EK-9714 z Estonii, dokładnie z Talina. Ex Niemcy, zbudowany w 1974 roku. Jednostka właśnie wypływa z Darłówka.

Kuter Gaisma LVR-0696 z łotewskiej Rygi

Kuter Gaisma LVR-0696 z łotewskiej Rygi
  
Kuter Gaisma LVR-0696 z łotewskiej Rygi. Rocznik 1984.


Kuter Hanna EK-9723 z Estonii

Kuter Hanna EK-9723 z Estonii

Kuter Hanna EK-9723 z Estonii, z małej miejscowości o nazwie Nasva. Rocznik 1961, zwodowany w Holandii. Najprawdopodobniej już wtedy trafił do Danii, do miejscowości Bogö, której nazwa jest widoczna na dziobie.


Kuter Predaine LVR 0837 z Rygi

Kuter Predaine LVR 0837 z Rygi

 Kuter Predaine LVR 0837, czyli kolejny gość z estońskiej Rygi.


Kuter Amazon EK-9702 z Estonii

Kuter Amazon EK-9702 z Estonii

 Kuter Amazon EK-9702 z Estonii, Nasva. Zwodowany w 1961 roku w Norwegii.


Kuter Hoglande LVR-0738 z Łotwy

Kuter Hoglande LVR-0738 z Łotwy, z Rygi. Zwodowany w 1983 roku w rosyjskiej Sosnovce.


Pośród tych zagranicznych jednostek były także polskie. Jednak znacznie mniejsze i nie tak liczne.


Niemiecki kuter SAS 211

  Niemiecki kuter SAS 211 w otoczeniu mniejszych polskich jednostek (z Darłowa): DAR-10 i DAR-16. Za nim inni goście z zagranicy.

Kuter DAR-169 w Darłowie

Kuter DAR-169. Rocznik 1975, od początku w Darłowie, początkowo jako własność Przedsiębiorstwa Połowów i Usług Rybackich „Kuter”.

 DAR-16

 DAR-16 wypływa w morze. To najstarszy kuter zaprezentowany w tym wpisie. Rocznik 1952. Zbudowany w Stoczni Szczecińskiej, typ KS-06. Zaczynał pod nazwą Jubilat (nie wiem, w jakiej miejscowości), a później stał się kołobrzeskim KOŁ-41.


Kuter DAR-15
  
Kuter DAR-15 w klasycznym, zielonym malowaniu. To typ K-15. Rocznik 1958, zwodowany przez Stocznię Szczecińską. Połowy zaczął jako DZI-47 z Dziwnowa, aby później stać się WŁA-144 z Władysławowa.


Kuter DAR-47

Darłowskie kutry mają także niestandardowe malowanie. DAR-47 udaje rekina. Jednostka ta ma dość bogatą historię. Została zbudowana w roku 1957 w Stoczni Szczecińskiej (typ K-15). Najpierw jej macierzystym portem było Władysławowo (WŁA-68), potem kuter trafił do Kołobrzegu (KOŁ-68) i do Gdańska Górek Zachodnich (jako ZAG-9).


Kuter North Star z Darłowa
 
Niektóre darłowskie kutry nie mają standardowych oznaczeń DAR-XX. Ten ma imię: North Star. Według Polskiego Rejestru Statków to rocznik 1958, zwodowany w Niemczech.

Do Darłowa przypływają także kutry z innych polskich miejscowości. Ich cel to Stocznia Darłowo, która wykonuje różnego typu remonty. Trafiają do niej również jednostki o innym przeznaczeniu, np. holowniki.


Kuter UST-160 z Ustki, Stocznia Darłowo

Kuter UST-160 z Ustki na terenie darłowskiej stoczni. Za nim widać fragment małego JAR-30 z Jarosławca. UST-160 to dawny DAR-39. Zbudowany w roku 1967 przez Szczecińską Stocznię Remontową.


Kuter ŚWI-9, Stocznia Darłowo

 Gość ze Świnoujścia, czyli ŚWI-9. W tle podniesiony WŁA-207 z Władysławowa (typ B-25s/A, rocznik 1974, zbudowany w Stoczni Ustka).


Kuter GDA-24, Stocznia Darłowo

Przy stoczni przycumował także GDA-24 z Gdańska. To kuter typu KB-21, ex ŁEB-5 z Łeby. Rocznik 1985, zwodowany w Stoczni Wisła z Gdańska.


Holownik Karol Kołobrzeg, Stocznia Darłowo

Z Kołobrzegu przypłynął holownik Karol. Według Polskiego Rejestru Statków został on zwodowany w październiku 1974 w Tczewie, w tamtejszej Tczewskiej Stoczni Rzecznej. To typ HG-300.


https://blogtransportowy1.blogspot.com/search/label/Autobusy

Zamów newsletter


piątek, 30 sierpnia 2013

Jelcz wywrotka


Po polskich drogach jeździ jeszcze sporo starych, niekiedy ponad 20-letnich ciężarówek. Jest ich jednak coraz mniej, dlatego warto fotografować spotkane egzemplarze. W Blogu Transportowym co jakiś czas zamieszczam tego typu zdjęcia. Pokazywałem już np. Jelcze 325 (wojskowy, strażacki, pompa do betonu i w wersji policyjnej) i 317. Stara 200 i 28. Co jakiś czas będę dodawał kolejne fotografie. W tym wpisie prezentuję wywrotkę Jelcz 317.

Pojazd został utrwalony 17 lutego 2013 przy ul. Igołomskiej w Krakowie. Był wykorzystywany do  prac melioracyjnych.


Jelcz 317


Jelcz 317

Jelcz 317Jelcz 317

Jelcz 317 - logo


Blog Transportowy na Facebooku

Wpisy poświęcone autobusom

wtorek, 20 sierpnia 2013

ArcelorMittal – pociąg upolowany



W listopadzie 2012 r. opublikowałem tekst o wycieczce do krakowskiego oddziału ArcelorMittal Poland. Wyprawa ta była bardzo udana, ale niestety jej uczestnikom zabroniono robienia zdjęć. Bardzo mi się to nie podobało, no ale cóż – zakaz to zakaz. Jak już wtedy wspomniałem, są miejsca, w których można teren huty fotografować bez przeszkód. Jednym z nich jest wiadukt, jaki tworzy ulica Cementowa. Przebiega ona nad wewnętrzną linią kolejową kombinatu. Droga ta jest publiczna, ogólnodostępna, więc staje się idealnym miejscem do fotografowania „zakazanych pojazdów”.


Szyny pięknie błyszczą się, więc ruch jest tam dość duży. Kilka razy próbowałem coś „upolować”, ale niestety nigdy nie udawało mi się. Czasami pociąg przejechał chwilę po moim zejściu z wiaduktu. W końcu jednak zrealizowałem plan. Kiedy tylko wszedłem na wiadukt, nadjechał krótki skład pustych węglarek. Prowadziła go lokomotywa S-251 z firmy Kolprem, która obsługuje kolejowe przewozy ArcelorMittal Poland. Niektóre lokomotywy jeżdżą po sieci Polskich Linii Kolejowych, inne kursują tylko wewnątrz zamkniętych terenów zakładowych. Zakładam, że S-251 jest w tej drugiej grupie.


Poniżej screeny i film przedstawiający przejazd lokomotywy S-251 pod ulicą Cementową w Krakowie. 14 sierpnia 2013. Niebieskie węglarki wyglądają jak z PKP Cargo, ale mogą mieć innego właściciela.


Lokomotywa S-251, Kolprem, ArcelorMittal

Lokomotywa S-251, Kolprem, ArcelorMittal



Blog Transportowy na Facebooku

Blog Transportowy na Twitterze



środa, 14 sierpnia 2013

Star i Nysa

W maju 2013 zamieściłem wpis o Jelczu i Starze stojących na terenie wojskowym przy al. Słowackiego w Krakowie (link). Były w nim wykonane jeszcze w styczniu zdjęcia. Star dość szybko zniknął z placu, natomiast Jelcz 325 stał tam jeszcze przez kilka miesięcy. Później na placu zrobiło się pusto – do lipca 2013. Wtedy znów pojawiło się coś ciekawego. Śliczna Nysa 522 (jeszcze na czarnych tablicach), wyglądający na niedawno odświeżonego Star 266 z bliżej nieokreśloną zabudową i Lublin.

Wszystkie pojazdy miały wstawione za szyby kartki z tekstem: „Pojazd do AMW”, czyli do Agencji Mienia Wojskowego. Czekały zatem na nowych właścicieli. W trakcie pisania tego tekstu (sierpień 2013) plac przy al. Słowackiego już był pusty. Warto jeszcze dodać, że według Google Maps teren ten należy do 3. Regionalnej Bazy Logistycznej Wojska Polskiego.


Nysa 522 Wojsko Polskie
  
Nysa 522. 6.07.2013.


Star 266 i Lublin, Wojsko Polskie

 Star 266 i Lublin. 6.07.2013.
 
 
 
Blog Transportowy na Facebooku


Blog Transportowy na Twitterze
 

piątek, 9 sierpnia 2013

Długi SOR i podmiana Solarisa – Mobilis



Na długo przed ogłoszeniem wyników przetargu na obsługę pakietu linii komunikacyjnych w Krakowie, tamtejszy oddział firmy Mobilis testował dość nietypowy autobus przegubowy. Nietypowy, bo wyjątkowo długi. Dokładnie mający 18,75 metra długości, czyli tyle, ile maksymalnie może mieć eksploatowany w Polsce autobus. To SOR NB18 City.

Pojazd ten przyjechał do Krakowa z Bratysławy, gdzie kursował z czasowym numerem taborowym 1859. Nie jest to własność bratysławskiego przewoźnika, tylko autobus zastępczy (dlatego ma czeską rejestrację) na czas serwisowania tamtejszych NB18. Rocznik 2012.

Krakowskie testy odbywały się od 14 do 23 maja 2013 r. SOR przede wszystkim kursował na linii 152, czyli z pętli Aleja Przyjaźni do Olszanicy. Trasę tę obsługują Solarisy Urbino 18. Na jeden dzień (sobota 18 maja) długi przegubowiec trafił na linię 178 (Mistrzejowice – Pod Fortem). Po testach autobus wrócił do Bratysławy. Ponieważ pojazd okazał się bardzo ekonomiczny, można przypuszczać, że model ten zostanie zakupiony do obsługi przetargowych linii w 2014 roku. Są to jednak tylko moje prywatne przypuszczenia, których nie poparł żaden oficjalny komunikat – czas pokaże, czy miałem rację. Długi autobus bez zarzutu sprawował się nawet w bardzo ciasnych miejscach – ostre zakręty nie były dla niego żadnym problemem.


 SOR NB18 City

 SOR NB18 City

Testowy SOR NB18 City w trakcie obsługi linii 152. Pętla Aleja Przyjaźni.


 SOR NB18 City

 Testowy SOR NB18 City w trakcie obsługi linii 152. Odjazd z pętli Aleja Przyjaźni.


SOR-a NB18 City - wnętrze

SOR-a NB18 City - wnętrze SOR-a NB18 City - wnętrze

   Wnętrze SOR-a NB18 City.


SOR-a NB18 City - piktogramy

 Według naklejonych nad przednią szybą piktogramów, testowany SOR NB18 City został przystosowany do przewozu jednego wózka inwalidzkiego, 106 stojących pasażerów i 44 na miejscach siedzących.


SOR-a NB18 City na testach w Krakowie

SOR-a NB18 City na testach w KrakowieSOR-a NB18 City na testach w Krakowie

Jako linia 178 na ulicy Nowohuckiej. Screeny z filmu.

Poniżej mój film przedstawiający NB18 w trakcie krakowskich testów. Pętla Aleja Przyjaźni, czyli linia 152 i ulica Nowohucka, czyli linia 178.



Autobusu SOR NB18 nie eksploatuje w Polsce żaden przewoźnik. Jeszcze niedawno w kraju nad Wisłą nie użytkowano nawet innych niestandardowych przegubowców o długości 18,75 m. Dopiero w tym roku sprzedano Solarisa Urbino 18,75. To wersja testowa, która trafiła do Szczecina. Długiego SOR-a można było już jednak oglądać w Polsce. Zaprezentowano go np. w trakcie targów TransExpo 2011 w Kielcach.


SOR NB18 City

 SOR NB18 City zaprezentowany w trakcie targów TransExpo 2011 w Kielcach. Egzemplarz przeznaczony dla miejskiego przewoźnika z Pragi. Jego numer taborowy to 6711.


 Solarisa Urbino 18,75

 Solarisa Urbino 18,75
  
Na targach TransExpo 2012 w Kielcach zaprezentowano najdłuższego polskiego przegubowca, czyli Solarisa Urbino 18,75. Teraz jest to własność Szczecińskiego Przedsiębiorstwa Autobusowego „Dąbie”.


Jeszcze przed testami długiego SOR-a, w krakowskim Mobilisie zaszła drobna zmiana. Wypożyczony z Białegostoku biało-zielony Solaris Urbino 18 #MR911 (więcej na ten temat pisałem tu) został zastąpiony innym autobusem, który otrzymał ten sam numer taborowy. To także Solaris Urbino 18, ale nowszy (2005 r.), klimatyzowany i o bardzo bogatym życiorysie. Pierwotnie kursował po szwajcarskiej Lozannie, a w 2010 roku trafił do Polski. Jako własność firmy remontowej BTS z miejscowości Wyględy był autobusem zastępczym. Przez to można go było zobaczyć na ulicach wielu miast, np. Warszawy, Olsztyna i Płocka.


 Solaris Urbino 18 z firmy BTS Wyględy

 Solaris Urbino 18 z firmy BTS Wyględy Solaris Urbino 18 z firmy BTS Wyględy


 Solaris Urbino 18 z firmy BTS Wyględy. Na przełomie lat 2010/2011 autobus był eksploatowany przez PKM Tychy. Tu w trakcie obsługi linii 75, okolice dworca kolejowego. 27.12.2010.


Solaris Urbino 18 z firmy BTS z Krakowa

Ten sam Solaris już w Krakowie, jako linia 178. Przystanek na ul. Nowohuckiej. 18.05.2013.
 

Na temat drugiego białostockiego Solarisa (MR912) w Internecie krążą różne informacje. Jedne źródła podają, że autobus już wrócił do właściciela, inne że nadal jest w Krakowie. Jeżeli ta druga opcja jest poprawna, to ze względu na brak klimatyzacji pojazd musi być rezerwą.



Blog Transportowy na Twitterze