poniedziałek, 18 marca 2013

Dzień Kolejarza w Krakowie (2)


Wracam do prezentacji kolejowej ekspozycji na stacji Kraków Główny w listopadzie 2012. W części pierwszej pokazałem pojazdy należące do spółek PKP Intercity i PKP Energetyka. Czas zatem na Przewozy Regionalne i PKP Cargo.

Na początek pojazdy pasażerskie, czyli EN81, EN57 i EN77 z Przewozów Regionalnych.


EN81-001 na stacji Kraków Główny

EN81-001 na stacji Kraków Główny

EN81-001 na stacji Kraków Główny

EN81-001 na stacji Kraków Główny

EN81-001. Produkt bydgoskiej Pesy z 2005 roku.

EN57-2061

EN57-2061

EN57-2061

EN57-2061

EN57-2061 z Przewozów Regionalnych. To dawne EN57-1294 z 1979 roku. Modernizacja w nowosądeckim Newagu w 2007 roku. 


EN77-005

EN77-005

EN77-005

EN77-005

EN77-005

EN77-005

EN77-005

EN77-005

EN77-005

EN77-005. Rocznik 2011, wyprodukowany w bydgoskiej Pesie. 

Ekspozycja PKP Cargo to „kiosk”, czyli zmodernizowana lokomotywa manewrowa SM42 i pięć wagonów towarowych. Najbardziej niezwykły pokazałem na końcu - specjalna platforma.


SM42-1278

Dane techniczne zmodernizowanej SM42

SM42-1278, czyli ex SM42-832 z 1976 roku. Modernizacja w Newagu Nowy Sącz w 2012 r. Własność PKP Cargo.

 Wagon węglarka serii Eaos

Wagon węglarka serii Eaos

 Wagon węglarka serii Eaos (typ 412W).


 Platforma serii Res

 Platforma serii Res

 Platforma serii Res (typ 424Z).


Wagon kryty z rozsuwanymi ścianami. Seria Sikkps

Wagon kryty z rozsuwanymi ścianami. Seria Sikkps

Wagon kryty z rozsuwanymi ścianami. Seria Sikkps. Pojazdy tego typu (426Sa) produkowane są w ZNTK Gniewczyna (przebudowa z platform typu 424Z). Służą do przewozu dłużycy i rur wymagających zabezpieczenia przed czynnikami zewnętrznymi w czasie transportu. 


Wagon platforma serii Smms

Wagon platforma serii Smms

Wagon platforma serii Smms

Wagon platforma serii Smms

Wagon platforma serii Smms ze stelażami do przewozu kręgów blachy. Stacja macierzysta Kraków Nowa Huta.  

Wagon specjalny platforma serii Uaai

Wagon specjalny platforma serii Uaai

Wagon specjalny platforma serii Uaai

Wagon specjalny platforma serii Uaai

Wagon specjalny platforma serii Uaai

Wagon specjalny platforma serii Uaai

Wagon specjalny platforma serii Uaai

Wagon specjalny platforma serii Uaai

Wagon specjalny serii Uaai (typ 605Z). Ośmioosiowa platforma z obniżoną podłogą. Przeznaczona do przewozu ciężkich ładunków przemysłowych o przekroczonej skrajni. Stacja macierzysta Łódź Żabieniec. 

Dodatkowo (po wcześniejszym wpisaniu się na listę uczestników) można było zwiedzić nastawnię dysponującą, megafon, lokomotywownię i centrum monitoringu. 

Blog Transportowy na Facebooku
 

czwartek, 14 marca 2013

Niebieskie Lwy na lotnisku

Jak podała firma MAN Truck & Bus, na początku marca 2013 na monachijskim lotnisku uroczyście przekazano nowe autobusy z rodziny Lion’s City. Trafiły one do spółki AeroGround Flughafen München GmbH, która jest zależna od Flughafen München GmbH (FMG), czyli od zarządcy lotniska.


AeroGround odpowiada za transport naziemny. Łącznie spółce przekazano 27 autobusów, w tym 19 MAN-ów Lion’s City G i 8 solowych Lion’s City. Na tym jednak nie koniec – do grudnia bieżącego roku zostanie zrealizowana dostawa kolejnych 19 pojazdów. Tym razem będą to już tylko 12-metrowe Lion’s City. AeroGround wykorzystuje swoje autobusy do transferu pasażerów na terenie lotniska. Ich wnętrze wykończono stosując łatwą w utrzymaniu stal szlachetną. Układ i ilość siedzeń zaplanowano tak, aby umożliwić przewóz jak największej liczby pasażerów. Wszystkie nowe MAN-y są klimatyzowane. Napędzają je silniki MAN Common-Rail o mocy 235 kW (320 KM), spełniające wymagania rygorystycznej normy emisyjnej EEV. Skrzynie biegów Voith, automatyczne, czterobiegowe, z systemem sterowania Sensotop i z wbudowanym retarderem.


Dostarczone lotnisku autobusy otrzymały ekologiczny certyfikat o nazwie „Błękitny Anioł”. To zasługa cichej pracy silnika i niewielkiej emisji spalin. Jak podaje producent: „Emisja drobnego pyłu w przeliczeniu na kilowatogodzinę w nowych autobusach MAN wynosi zaledwie 0,02 gram – w autobusach stosowanych dotychczas na płycie lotniska wskaźnik ten wynosił około 1,1 gram, czyli był ponad 50 razy wyższy. Również redukcja emisji tlenków azotu jest bardzo istotna: emisja NOx w przeliczeniu na kilowatogodzinę wynosi w nowych autobusach zaledwie 2 gramy, a w modelach poprzednich przekraczała 14 gram”. Wszystkie przekazane MAN-y zostały wyprodukowane w Polsce – przy udziale fabryk w Starachowicach i Poznaniu.


Zakup nowego taboru to oczywiście wycofywanie starszych, mniej ekologicznych pojazdów. Po monachijskim lotnisku kursują między innymi autobusy takie jak: MAN NG272, MAN NG312, Mercedes O405, czy Mercedes O405GN2. Są też nowsze Mercedesy - Citaro, solowe i przegubowe.


Uroczyste przekazanie autobusów MAN Lion’s City na lotnisku Franza Josefa Straußa w Monachium

Uroczyste przekazanie autobusów MAN Lion’s City na lotnisku Franza Josefa Straußa w Monachium. Pojazdy otrzymały niebieskie malowanie firmowe AeroGround. Duże logo na oknach to informacja o „Błękitnym Aniele”.


Mercedes Citaro na lotnisku w Monachium

 Nowe MAN-y dołączą do innych autobusów AeroGround - np. do Mercedesów Citaro. Na zdjęciu taki pojazd oznaczony numerem 89. 22.04.2012. Fot. Kevin.B, źródło www.wikimedia.org.


Na YouTube zamieszczono filmik z uroczystego przekazania nowych MAN-ów. Niestety w dość niskiej rozdzielczości. Poniżej kilka screenów i film. 


MAN Lion’s City G AeroGround

MAN Lion’s City G AeroGround

MAN Lion’s City G AeroGround

MAN Lion’s City G AeroGround




Blog Transportowy na Facebooku

 

poniedziałek, 11 marca 2013

Solaris w Belgradzie i Krakowie


W piątek, 8 marca 2013 przedstawiciele firmy Solaris Bus & Coach SA podpisali w Belgradzie umowę na dostawę 200 przegubowych autobusów. Solarisy Urbino 18 trafią do tamtejszego miejskiego przewoźnika GSP Belgrad (ГСП Београд).

Kontrakt ten to efekt wygranego przetargu. Pierwotnie dotyczył on zakupu tylko 180 przegubowców, ale z opcją zwiększenia zamówienia o 15%. Przewoźnik wykorzystał tę możliwość, dzięki czemu liczbę zamówionych autobusów zwiększono do 200. Całość za 64 miliony euro.

Wszystkie 200 autobusów trafi do stolicy Serbii jeszcze w tym roku. Pierwsze dostawy rozpoczną się na przełomie czerwca i lipca, a ostatnia dotrze do Belgradu do końca października 2013. Solarisy dla GSP będą klimatyzowane i wyposażone w składający się z siedmiu kamer system monitoringu.

Warto jeszcze dodać, że Belgrad to drugie serbskie miasto, które zdecydowało się na Solarisy. Od 2011 roku sześć przedstawicieli modelu Urbino 12 CNG kursuje po miejscowości Nowy Sad.


Ikarbusy IK201

Wraz z dostawą nowych Solarisów GSP Belgrad wycofa starsze egzemplarze autobusów. Potencjalni kandydaci do kasacji to Ikarbusy IK201, których przewoźnik posiada kilkadziesiąt egzemplarzy, także wyprodukowanych w latach 90-tych. Prezentowany na zdjęciu #1225 to rocznik 1998. Tu w trakcie obsługi linii 17 w relacji Konjarnik – Zemun. 21.01.2012. Fot. Petar Milošević, źródło www.wikimedia.org.


Małgorzata Olszewska (Członek Zarządu firmy Solaris Bus & Coach SA) i Ćeran Nebojša (prezes GSP Belgrad).

Małgorzata Olszewska (Członek Zarządu firmy Solaris Bus & Coach SA) i Ćeran Nebojša (prezes GSP Belgrad). Fot. Solaris. 


Nowe Solarisy docierają także do Krakowa. Trwa realizacja kontraktu z 2011 roku dotyczącego zakupu 100 nowych autobusów przez tamtejsze MPK. Po kilkumiesięcznej przerwie w dostawach, 7 marca do przewoźnika dotarło pięć kolejnych autobusów. Wkrótce dojadą następne. Będzie ich łącznie 29 egzemplarzy, w tym 4 modele Urbino 18 i 25 sztuk Urbino 12.

Do tej pory (czyli przed 7 marca) dostarczono już 43 nowe Solarisy. Wszystkie trafiły do zajezdni Płaszów, gdzie zastąpiły już większość przegubowych Scanii CN113ALB i część solowych CN113CLL. To 20 przedstawicieli modelu Urbino 12 (nr PU904 – PU923) i 23 egz. Urbino 18 (nr PR742 – PR764).


Solaris Urbino 12 #PU923 z  MPK Kraków

Solaris Urbino 12 #PU923. Ostatnia solówka z dotychczas dostarczonych do MPK Kraków. Linia 522 z Bieżanowa Nowego do Placu Centralnego - most Piłsudskiego. 21.04.2012.


Solaris Urbino 18 #PR764 z  MPK Kraków

Solaris Urbino 18 #PR764. Ostatni przegubowiec z dotychczas dostarczonych do MPK Kraków. Linia 128 z Powstańców Wielkopolskich do Mistrzejowic. Odcinek przed pętlą. 9.03.2013.


Blog Transportowy na Facebooku
 

poniedziałek, 4 marca 2013

Rajd Krak 2012, część 3


Wracam do fotograficznej relacji z niezwykłego zlotu oldtimerów, czyli z rajdu Krak 2012. Oto kolejne przepiękne osobówki.


Fiat 500L

Fiat 500L

Fiat 500L, czyli kolejny zagraniczny uczestnik rajdu. Fiaty serii 500 powstawały w latach 1957 - 1975.


Mercedes W115 (220D)

Mercedes W115 (220D)

Mercedes W115 (220D). Pierwsza seria, produkowana w latach 1968 - 1973. 


Mercedes W108 (280S)

Mercedes W108 (280S)

Mercedes W108 (280S). Ten model produkowano od listopada 1967 do września 1972. Prezentowany pojazd powstał w 1969 roku. Jak podano na stronie Automobilklubu Krakowskiego, w roku 1983 samochód ten wystąpił w filmie „Ośmiorniczka”, czyli w kolejnej części przygód słynnego agenta 007.  


Jaguar E-Type

Jaguar E-Type

 Jaguar E-Type. Przedstawiciel serii drugiej produkowanej w latach 1969 - 1971. 


Volvo 144S

Volvo 144S

Volvo 144S z 1969 roku.


 BMW Neue Klasse

BMW Neue Klasse, najprawdopodobniej typ 2002. 


Lancia Fulvia

Lancia Fulvia. Produkowana w latach 1963 - 1976. W rajdzie brała udział także wersja sportowa tego modelu - zaprezentowana we wcześniejszym wpisie. 


 Mercedes 230SL (W113)

 Mercedes 230SL (W113) z 1966 r.


Volkswagen Karmann Ghia

Volkswagen Karmann Ghia

  Volkswagen Karmann Ghia. Samochód sportowy produkowany w latach 1955 - 1974 przez niemiecką firmę nadwoziową Karmann, wykorzystującą podzespoły Volkswagena. W roku 2009 Karmann zbankrutował i został przejęty przez Volkswagena. Firma ta produkowała także samochody na bazie Audi, BMW, Mercedesa, Forda i innych.


MG (Morris Garages) MGB

MG (Morris Garages) MGB

MG (Morris Garages) MGB. Kabriolet, który na rajd przyjechał ze swojej ojczyzny, czyli z Wielkiej Brytanii.


Fiat 128 Sport L

Fiat 128 Sport L

Fiat 128 Sport L. Produkowany w latach 1972 - 1975. 


Fiat 128 Sport

 Inny Fiat 128. Rocznik 1975.


 Morris Mini

 Morris Mini

 Morris Mini z 1977 roku.


Fiat 126

Fiat 126

Oryginalny, włoski Fiat 126 (nie 126p). Podwójna rura wydechowa sugeruje jednak jakieś przeróbki. We włoszech ten model produkowano w latach 1972 - 1980.


MG Midget

MG Midget. Model ten produkowano w latach 1961 - 1979. 


Fiat X1/9 Bertone

Fiat X1/9 Bertone

 Fiat X1/9. To sportowe auto produkowano w latach 1972 - 1989. Nadwozie zostało zaprojektowane przez włoską firmę Bertone - współpracującą także z innymi producentami samochodów (np. Opel, BMW).


Fiat 125p LONG

Fiat 125p LONG

Fiat 125p LONG

Fiat 125p LONG. Te niezwykłe pojazdy powstawały w dwóch wersjach: z dachem i kabriolet. Trafiały do biur podróży, a później do prywatnych właścicieli.


VW Typ 166 Schwimmwagen

VW Typ 166 Schwimmwagen

VW Typ 166 Schwimmwagen

VW Typ 166 Schwimmwagen. Niezwykły pojazd. Lekki samochód terenowy, a jednocześnie amfibia. Produkowany w latach 1941 - 1944 w Niemczech (wówczas w III Rzeszy). Powstało łącznie ponad 14 tysięcy egzemplarzy. 


VW typ 82 Kübelwagen

VW typ 82 Kübelwagen

 VW typ 82 Kübelwagen. Samochód armii III Rzeszy, czyli wojskowa wersja VW Garbusa. Produkowany w latach 1940 - 1945.


Triumph Roadster 2000

 Triumph Roadster 2000. Rocznik 1949.


Mercedes W136 (170V)

Mercedes W136 (170V)

Mercedes W136 (170V). Produkowany w latach 1936 - 1942 i 1946 - 1955.



Na tym kończę trzecią i ostatnią część fotograficznej relacji z rajdu Krak 2012.