środa, 27 lutego 2013

Dzień Kolejarza w Krakowie (1)


Z okazji Dnia Kolejarza (25 listopada) już od wielu lat w różnych polskich miastach są organizowane okolicznościowe wystawy taboru połączone z innymi atrakcjami. Nigdy nie miałem okazji uczestniczyć w czymś takim. W końcu jednak udało mi się.

W niedzielę 25 listopada 2012 odwiedziłem stację Kraków Główny. Tam, na peronie pierwszym ustawiono tabor należący do firm: Przewozy Regionalne, PKP Cargo, PKP Intercity i PKP Energetyka. Do wszystkich pojazdów można było wejść i je dokładnie obejrzeć. Poniżej fotograficzna relacja. Niestety warunki świetlne i ustawienie pojazdów nie sprzyjały wykonaniu dobrych zdjęć.

Na początek skład PKP Intercity, czyli Siemens ES64U4 EuroSprinter nr 5 370 008 (EU44-008) z sześcioma wagonami.


Siemens EuroSprinter EU44-008

 Siemens EuroSprinter nr 5 370 008 (EU44-008).


Wagon sypialny

Wagon sypialny

Wagon sypialny

Wagon sypialny

Wagon sypialny

Wagon sypialny

Wagon sypialny

Wagon sypialny

Wagon sypialny

Wagon sypialny


Wagon sypialny serii WLAB10ouz nr 525170-70053-4 z 1979 roku.


Wagon z miejscami leżącymi

Wagon z miejscami leżącymi

Wagon z miejscami leżącymi

Wagon z miejscami leżącymi

Wagon z miejscami leżącymi

Wagon z miejscami leżącymi

Wagon z miejscami leżącymi

 Wagon z miejscami leżącymi serii B10cmnouz nr 615150-70008-1 z 1992 roku. Typ 134A, modernizacja Newag 2007.


Bezprzedziałowy wagon drugiej klasy

Bezprzedziałowy wagon drugiej klasy

Bezprzedziałowy wagon drugiej klasy

Bezprzedziałowy wagon drugiej klasy

Bezprzedziałowy wagon drugiej klasy - tabliczka

Bezprzedziałowy wagon drugiej klasy

Bezprzedziałowy wagon drugiej klasy serii B10mnopuz nr 615120-90032-4 z 2001 roku. Typ 154Aa, producent H. Cegielski - Fabryka Pojazdów Szynowych.



Przedziałowy wagon klasy 2

Przedziałowy wagon klasy 2

Przedziałowy wagon klasy 2

Przedziałowy wagon klasy 2

Przedziałowy wagon klasy 2

Przedziałowy wagon klasy 2

Przedziałowy wagon klasy 2

Przedziałowy wagon klasy 2

Przedziałowy wagon klasy 2

Przedziałowy wagon klasy 2 - tabliczka


Przedziałowy wagon drugiej klasy serii B10bmnouz nr 615120-71141-6 z 1990 roku. Wyprodukowany w niemieckim Görlitz (typ XB), a w 2012 roku zmodernizowany w zakładzie H. Cegielski - Fabryka Pojazdów Szynowych. 


Wagon restauracyjny

Wagon restauracyjny

Wagon restauracyjny

Wagon restauracyjny

Wagon restauracyjny

Wagon restauracyjny serii WRmnouz nr 615188-70188-7 z 1989 roku. Modernizacja przeprowadzona przez nowosądecki Newag w 2008 roku. 


Przedziałowy wagon klasy 1

Przedziałowy wagon klasy 1

Przedziałowy wagon klasy 1

Przedziałowy wagon klasy 1

Przedziałowy wagon klasy 1

Przedziałowy wagon klasy 1

Przedziałowy wagon klasy 1

Przedziałowy wagon klasy 1

Przedziałowy wagon klasy 1


Przedziałowy wagon pierwszej klasy serii A9emnouz nr 615119-90047-5. To typ 156A, nówka z 2012 roku. Producent: H. Cegielski. 

Spółka PKP Intercity pokazała także lokomotywę manewrową SM42-146 z 1968 roku oraz elektryczny zespół trakcyjny ED74-009 wyprodukowany w 2007 roku przez bydgoską Pesę (PKP Intercity posiada 14 takich ezt). 


SM42-146 z PKP Intercity

SM42-146 z PKP Intercity

SM42-146 z PKP Intercity

SM42-146. Za lokomotywą ustawiono EuroSprintera ze składem, a przed nią ED74. Tak więc cały tor nr 9 zajmowała ekspozycja PKP Intercity. 



ED74-009 PKP Intercity

ED74-009 PKP Intercity

ED74-009 PKP Intercity

ED74-009 PKP Intercity

ED74-009 PKP Intercity

ED74-009 PKP Intercity


ED74-009 PKP Intercity

ED74-009 PKP Intercity
 ED74-009. 


Spółka PKP Energetyka pokazała pociąg sieciowy PS-00.M-32 z 2006 roku. Za nim stała ekspozycja PKP Cargo (zmodernizowana lokomotywa manewrowa SM42 i wagony towarowe) i Przewozów regionalnych (EN77, zmodernizowane EN57 i EN81).


Pociąg sieciowy PS-00.M-32

Pociąg sieciowy PS-00.M-32

Pociąg sieciowy PS-00.M-32

Pociąg sieciowy PS-00.M-32

Pociąg sieciowy PS-00.M-32

Pociąg sieciowy PS-00.M-32

Pociąg sieciowy PS-00.M-32

Pociąg sieciowy PS-00.M-32

Pociąg sieciowy PS-00.M-32

Pociąg sieciowy PS-00.M-32

Pociąg sieciowy PS-00.M-32 z PKP Energetyka.

Ekspozycja PKP Cargo i Przewozów Regionalnych w następnym kolejowym wpisie

Blog Transportowy na Facebooku

sobota, 23 lutego 2013

Renault Kerax z 24 calowymi kołami


Jak podaje Renault Trucks, gama pojazdów Kerax 8x4 XTREM w Europie została powiększona o wersję z 24 calowymi kołami. To jedyny na naszym kontynencie pojazd takiej kategorii, który posiada homologację na drogi publiczne.

Renaulty Kerax XTREM z kołami o średnicy 24 cali już od jakiegoś czasu są eksploatowane w innych rejonach świata. Np. w Zachodniej Afryce, gdzie biorą udział w budowie dróg oraz rurociągów. Pracują także na wysokości 4500 m.n.p.m. – w chilijskich Andach. Najprawdopodobniej właśnie tam zostało wykonane poniższe zdjęcie, choć w Chile obowiązuje ruch prawostronny (może to pojazd testowy docelowo przeznaczony dla „lewostronnego kraju”).

Nowa wersja Keraxa jest już dostępna na terenie całej Europy (bez Niemiec), w dwóch opcjach: rozstaw osi 4350 mm lub 4500 mm. Jak powiedział Patrice Roeser (Manager Produktu Gamy Budowlanej w Renault Trucks): „Ten pojazd, to niezwykle wytrzymałe narzędzie pracy o dopuszczalnej masie do 50 ton, które przyczyni się do znacznego obniżenia kosztów operacyjnych naszych klientów, bo dzięki świadectwu homologacji na poruszanie się po drogach publicznych, mogą oni korzystać z Keraxa XTREM przy kilku projektach budowlanych jednocześnie”. 


Renaulty Kerax XTREM z kołami o średnicy 24 cali


Blog Transportowy na Facebooku

wtorek, 19 lutego 2013

Mercedes O305 altanka


Przejeżdżając drogą nr 408 w rejonie stacji kolejowej Bierawa możemy zobaczyć iście historyczny pojazd. To Mercedes O305. Te miejskie autobusy były bardzo popularne w Europie Zachodniej w latach 70-tych i 80-tych ubiegłego wieku. Po roku 1989 dość licznie sprowadzano je do Polski, również w przegubowej wersji O305G.

Teraz takie autobusy to już ogromna rzadkość. Ten opisywany już od kilku lat pełni funkcję altanki (magazynu). Przez długi czas stała przed nim lokalna Setra, która uniemożliwiała wykonanie zdjęcia. Ostatnio na ogrodzonym (ale doskonale widocznym z drogi) placu zmieniło się trochę (nie ma już Setry) i pięknego Mercedesa nic już nie zasłania. Autobus nadal ma czasową niemiecką rejestrację, czyli w Polsce nie był eksploatowany.

Mercedes O305

Mercedes O305

 Powyższe zdjęcia wykonałem w połowie lutego 2013.
  
Blog Transportowy na Facebooku

piątek, 15 lutego 2013

Jelcz pompa do betonu w Google Maps


Firma Google jest obecna w życiu praktycznie każdej osoby korzystającej z Internetu. Wyszukiwarka, filmowy YouTube no i oczywiście mapy. Te ostatnie rozbudowane także o zdjęcia satelitarne, niekiedy bardzo dokładne. Od jakiegoś czasu Google dodało nową usługę o nazwie Street View. To zdjęcia panoramiczne (360 stopniowe) pokazujące dane miejsca. Całość jest stopniowo rozbudowywana, dzięki czemu możemy oglądać już całe miasta, także polskie.

Przyznam, że jestem zachwycony Street View. Dzięki tej usłudze można bez przeszkód dokładnie obejrzeć miejsca, w których pewnie nigdy nie będzie się, np. odbyć wirtualną podróż po Anchorage na Alasce. Przy okazji firma Google utrwaliła także pojazdy. Wędrując po poszczególnych rejonach danych miejscowości natrafimy na różne, niekiedy bardzo ciekawe transportowe okazy.

Tym wpisem rozpoczynam cykl artykułów poświęconych środkom transportu prezentowanym na zdjęciach w Street View. Ze względu na zawartość, będą one umieszczane w różnych działach, ale wszystkie pod tagiem Street View.

Na początek piękna, klasyczna ciężarówka z dość ciekawą zabudową. To pompa do betonu na bazie Jelcza 325. Została sfotografowana w Krakowie, na skrzyżowaniu ulic Kocmyrzowskiej i Architektów. Własność firmy Vicat. Październik 2011.


Jelcza 325 pompa do betonu

Jelcza 325 pompa do betonu

Jelcza 325 pompa do betonu

Źródło: Google Maps, Street View.

Niestety innych ujęć nie ma.   

Blog Transportowy na Facebooku
 

poniedziałek, 11 lutego 2013

Säffle 5000 w Tychach

Niektórych modeli autobusów jest w Polsce bardzo dużo, innych nie ma wcale lub pojawiają się tylko w śladowych ilościach. Takim pojazdem jest np. przegubowe Säffle 5000.

Säffle to szwedzka firma nadwoziowa. Pierwotnie samodzielna, później przejęta przez koncern Volvo. Jej produkt, czyli Säffle 5000 na podwoziu Volvo B10LA-52 można zobaczyć w Tychach. Ten napędzany CNG przegubowiec jest własnością firmy Transgór Mysłowice. Wyznaczono go do obsługi linii nr 262 relacji Tychy Dworzec PKP – Lędziny Rachowy Osiedle. Autobus wyróżnia się nie tylko kształtem, ale i malowaniem. Niebieskie barwy to firmowe kolory przewoźnika Göteborgs Spårvägar (GS) ze szwedzkiego Göteborga. Pojazd był jego własnością w latach 2004 – 2012, posiadając numer taborowy 931. W Transgórze przenumerowano go na 450. Z GS Göteborg sprowadzono także identyczne Säffle 5000, ex 929. Pojazd ten jednak jeszcze nie jest wykorzystywany liniowo. Może posłuży jako dawca części.


Poniższe zdjęcia wykonałem w Tychach, w rejonie dworca PKP, 27 grudnia 2012. Niestety trwała wówczas ulewa, a nie miałem parasola, więc fotografowanie było znacznie utrudnione. Miał jeszcze powstać filmik, ale wciąż padający deszcz zmienił moje plany.


Säffle 5000

Säffle 5000

Säffle 5000

Säffle 5000

Säffle 5000

Säffle 5000

Säffle 5000



Säffle 5000 Säffle 5000
Säffle 5000 Säffle 5000
Säffle 5000


Jak podały różne media, dnia 3 października 2012 r. Volvo podjęło decyzję o likwidacji fabryki w Säffle.


Blog Transportowy na Facebooku

wtorek, 5 lutego 2013

Zimowy ZiU 9


W tym wpisie zapraszam do Rosji. Dokładnie do ponad milionowego miasta na południu tego kraju. To Rostów nad Donem. Tamtejszą komunikację miejską obsługują autobusy, tramwaje i trolejbusy. Te ostatnie są tematem ciekawego filmu, który znalazłem w serwisie YouTube.

Dokładnie chodzi o jeden konkretny trolejbus. To ZiU 9 nr 297, który próbuje obsługiwać linię 14. Niestety ma z tym poważny problem wynikający z ludzkiej głupoty. Jest zima 2012 (dokładnie koniec stycznia 2012). Mocny opad śniegu zasypał ulice Rostowa. Na szczęście służby miejskie odpowiednio zadziałały i odśnieżyły drogi. Jednak drogowcom zabrakło wyobraźni i usypali śnieżną górę tuż pod trolejbusową siecią trakcyjną. Górę każdy pojazd ominie – za wyjątkiem trolejbusu. Hałda śniegu jest tak duża, że nawet maksymalnie wykorzystując długość odbieraków prądu trolejbus nie jest w stanie jej ominąć. Kierowca wspomnianego „ziutka” musi więc przebić się przez zaspę. Pierwsza próba kończy się jednak niepowodzeniem.


 ZiU 9 Rostów nad Donem

Choć ZiU odjechał tak daleko, jak pozwalają na to odbieraki, ominąć góry śniegu nie da się. Źródło YouTube.


 ZiU 9 Rostów nad Donem

 ZiU 9 Rostów nad Donem

Pierwsza próba zakończona niepowodzeniem. „Ziutek” wbity w śnieg. Źródło YouTube.


 ZiU 9 Rostów nad Donem
  
Trolejbus wycofuje. W przednich drzwiach sporo śniegu. Źródło YouTube.


Hyundai County

 Inne pojazdy nawet nie muszą omijać śniegowej hałdy. Droga jest wystarczająco szeroka, aby jechać bez zmiany pasa ruchu. Na zdjęciu popularny w południowych rejonach Rosji 6,5 metrowy Hyundai County. Takie pojazdy są produkowane w Rosji od 2006 roku. Źródło YouTube.


 ZiU 9 Rostów nad Donem

 Druga próba odbędzie się z dodatkową osobą na pokładzie. Obok przejeżdża Mercedes O405N. To jeden z nowszych autobusów. Na filmie widać także różne skandynawskie starocie. Źródło YouTube.

 ZiU 9 Rostów nad Donem

I po raz drugi buch w śnieg. Zaspa znów wygrała. Źródło YouTube.


 ZiU 9 Rostów nad Donem

Cofanie. Na schodach jeszcze więcej śniegu. Źródło YouTube.


 ZiU 9 Rostów nad Donem

 Postój przed kolejną próbą. Źródło YouTube.


 ZiU 9 Rostów nad Donem

 Znów nie udało się. Trolejbus ponownie utknął w śniegu. Źródło YouTube.


 ZiU 9 Rostów nad Donem

Tym razem wyjazd z zaspy pył trochę problematyczny, ale udało się. Źródło YouTube.

Po trzech nieudanych próbach czas na wielki finał, czyli czwarte podejście. Tym razem ZiU dość mocno uderza w zaspę. Potem był jeszcze problem z wyjechaniem. Tak kończą się zmagania z „prezentem od drogowców”.

 ZiU 9 Rostów nad Donem

 Najmocniejsze uderzenie w zaspę. Źródło YouTube.


 ZiU 9 Rostów nad Donem

 ZiU 9 Rostów nad Donem

 Teraz wycofanie nie było już takie łatwe. Źródło YouTube.

Prezentowany trolejbus nr 297 to jeden z nowszych „ziutków”. Jak podają źródła internetowe, wyprodukowano go w 2002 roku. Teraz zobaczmy go w akcji:




Blog Transportowy na Facebooku