czwartek, 3 marca 2022

Nowe filmy – luty 2022


W lutym 2022 na kanale Lukaszwo – Transport Movies opublikowałem tylko jeden film. Kolejowy. Kiedy wybierałem ten materiał, nawet nie przypuszczałem, że za jakiś czas kraj, w którym go nagrałem padnie ofiarą bandyckiej i zbrodniczej napaści Federacji Rosyjskiej.

Mowa oczywiście o Ukrainie. W 2013 roku z żoną spędziliśmy kilka dni we Lwowie. Był to wspaniały wyjazd do pięknego miasta. Jednym z elementów jego zwiedzania był około godzinny pobyt na stacji Lwów Podzamcze. Wspólnie udokumentowaliśmy tam sporo taboru kolejowego. Przykładowy materiał tutaj

Już w roku 2014 Rosja wyciągnęła swe „łapska” po Krym i inne tereny Ukrainy.

Na poniższym filmie zobaczycie lokomotywy serii WL80 (ВЛ80) prowadzące pociągi towarowe. Są to następujące pojazdy:

- ВЛ80К-220,

- ВЛ80Т-1474 + ВЛ80К-441,

- ВЛ80Т-715,

- ВЛ80К-444 + ... + ВЛ80Т-1474.

Nagrywałem 30 kwietnia 2013.




W związku z atakiem armii rosyjskiej na Ukrainę działalność zawiesiła popularna galeria kolejowa Trainpix.org. Na jej głównej stronie wyświetla się teraz taka informacja: „This site was created by Ukrainians. And now, when Ukraine is under attack by the russian army I decided to close this site. Most of the users and advertisement income were from russia. It's not russians anymore, they're invaders. This site is closed now”. Tłumacząc: „Ta strona została stworzona przez Ukraińców. A teraz, gdy Ukraina jest atakowana przez armię rosyjską, postanowiłem zamknąć tę stronę. Większość użytkowników i dochodów z reklam pochodziła z Rosji. To już nie Rosjanie, to najeźdźcy. Ta strona jest teraz zamknięta”.

Oprócz galerii ciekawych zdjęć, strona ta była szczegółowym źródłem informacji o taborze kolejowym krajów byłego ZSRR.


Wpisy o Lwowie w 2013 roku

niedziela, 27 lutego 2022

NATO na polskim niebie - cysterny i inne

 

W trakcie pandemii koronawirusa SARS-CoV-2 rozpocząłem cykl wpisów o nazwie „Dużo cargo na niebie”, w którym prezentuję towarowych przewoźników lotniczych, dominujących wówczas w przestworzach. Tu przykładowy link. Materiały te oparłem na serwisie Flightradar24.com. Teraz wracam do tego wyjątkowego źródła informacji o statkach powietrznych. Ma to bezpośredni związek z wydarzeniami na Ukrainie, którą 24 lutego 2022 zaatakowała Rosja. 

Wtedy na polskim niebie pojawiły się samoloty wojskowe NATO, które wcześniej po nim nie latały, bądź nie gościły na nim tak często. Rozpoczęła się w wielu przypadkach nieprzerwana służba. Maszynę, która ją kończy, natychmiast zastępuje inna. Dotyczy to przede wszystkim cystern powietrznych, zapewniających paliwo dla myśliwców. One latają nad Polską bez przerwy, zapewniając ciągłą gotowość do obrony obszaru NATO.

Przykładowo jedna powietrzna cysterna wciąż jest w powietrzu pomiędzy Krakowem, a Tarnowem. Ogólnie rzecz ujmując, lata w kółko, będąc gotową do tankowania myśliwców. W drugim dniu rosyjskiej inwazji na Ukrainę (25.02.2022) przez kilka godzin nad Małopolską latał Boeing KC-135T Stratotanker o oznaczeniu lotu LAGR141. To maszyna o rejestracji 60-0335. Własność sił zbrojnych USA.

Samolot ten przyleciał z Niemiec, z miejscowości Zweibrücken. Do roku 1991 była tam baza NATO, której działalność dotyczyła zimnej wojny. Najprawdopodobniej sytuacja na Ukrainie doprowadziła do jej ponownego otwarcia.



Boeing KC-135T Stratotanker, United States Air Force, LAGR141, 60-0335Boeing KC-135T Stratotanker, United States Air Force, LAGR141, 60-0335

Boeing KC-135T Stratotanker, United States Air Force, LAGR141, 60-0335
Podniebna cysterna Boeing KC-135T Stratotanker z United States Air Force krąży nad Małopolską. Drugi dzień inwazji wojsk rosyjskich na Ukrainę - 25.02.2022. Źródło: Flightradar24.com.


Równolegle do LAGR141 latała również inna cysterna United States Air Force. Jako LAGR135 na obszarze pomiędzy Krakowem, a Tarnowem krążył Boeing KC-135R Stratotanker o numerze 63-8887. Ten przyleciał także z Niemiec, ale z bazy w Ramstein.


Boeing KC-135R Stratotanker, United States Air Force, LAGR135, 63-8887Boeing KC-135R Stratotanker, United States Air Force, LAGR135, 63-8887

Boeing KC-135R Stratotanker, United States Air Force, LAGR135, 63-8887
Razem z LAGR141 nad małopolską krążył LAGR135, czyli Boeing KC-135R Stratotanker z United States Air Force o oznaczeniu 63-8887. 25.02.2022. Źródło: Flightradar24.com.


Boeing KC-135R Stratotanker, United States Air ForceBoeing KC-135R Stratotanker, United States Air Force
Przykładowy Boeing KC-135R Stratotanker z United States Air Force. Avalon International Airshow 2015 (Australia), powrót do bazy w USA (Honolulu na Hawajach). Źródło YouTube, kanał AusAviation. Tu link do całego filmu.


W Internecie można zobaczyć wykonane wówczas zdjęcia tankowania myśliwców przez te powietrzne cysterny. Natomiast myśliwce NATO nie zawsze wyświetlają się na radarze lotniczym. 25 lutego 2022 można było jednak zobaczyć maszynę Royal Air Force (RAF). Był to Eurofighter Typhoon FRG.4 o rejestracji ZK349. Wykonywała lot na północy Polski.



Eurofighter Typhoon FRG.4, Royal Air Force, ZK349Eurofighter Typhoon FRG.4, Royal Air Force, ZK349

Eurofighter Typhoon FRG.4, Royal Air Force, ZK349
Eurofighter Typhoon FRG.4 z Royal Air Force opuszcza polską przestrzeń powietrzną, kierując się do Niemiec. 25.02.2022. Źródło: Flightradar24.com.


Kiedy nad Małopolską krążyły dwie cysterny, przez całą Polskę jako lot JAKE12 przelatywał Boeing RC-135W Rivet Joint z US Air Force (nr 62-4130). Rocznik 1962. Samolot zwiadowczy, przeznaczony do rozpoznania fotograficznego i elektronicznego. Jego pierwotnym celem było np. monitorowanie działalności państw Układu Warszawskiego. Oczywiście maszyna od tamtego czasu zyskała nowsze wyposażenie, dzięki któremu jest skuteczniejsza. Jak podają źródła internetowe, głównym zadaniem stawianym przed załogą samolotu jest śledzenie elektronicznej wymiany danych na wybranym obszarze.

Kilka godzin później samolot ten został zastąpiony przez RC-135W nr ZZ665 z RAF-u, który przyleciał z Waddington w Wielkiej Brytanii.



Boeing RC-135W Rivet Joint, United States Air Force, JAKE12, 62-4130Boeing RC-135W Rivet Joint, United States Air Force, JAKE12, 62-4130
Boeing RC-135W Rivet Joint z United States Air Force jako lot JAKE12 przelatuje w rejonie Bydgoszczy i Grudziądza. Maszyna wystartowała z Mildenhall w Wielkiej Brytanii. 25.02.2022. Źródło: Flightradar24.com.


Boeing RC-135W, Royal Air Force, ZZ665Boeing RC-135W, Royal Air Force, ZZ665

Boeing RC-135W, Royal Air Force, ZZ665
Boeing RC-135Wz Royal Air Force jako lot RRR7235 przelatuje pomiędzy Warszawą i białoruską granicą. Maszyna wystartowała z Waddington w Wielkiej Brytanii. 25.02.2022. Źródło: Flightradar24.com.


Boeing RC-135W, Royal Air Force, ZZ665Boeing RC-135W, Royal Air Force, ZZ665

Boeing RC-135W, Royal Air Force, ZZ665
Tak powyższy latający nad polską Boeing RC-135W z Royal Air Force (nr ZZ665) prezentował się na terenie bazy RAF Fairford w Wielkiej Brytanii w 2018 roku. Źródło YouTube, kanał MUC-Spotter. Tu link do całego filmu.


Co ciekawe, powyższe maszyny nie były wówczas jedynymi samolotami NATO latającymi nad Polską. W okolicy Poznania jako lot MMF18 krążył holenderski (Royal Netherlands Air Force) Airbus A330-243MRTT o rejestracji T-057. To także podniebna cysterna. Rocznik 2019.



Airbus A330-243MRTT, Royal Netherlands Air Force, MMF18, T-057Airbus A330-243MRTT, Royal Netherlands Air Force, MMF18, T-057

Airbus A330-243MRTT, Royal Netherlands Air Force, MMF18, T-057
Nad Polską misję pełni również holenderskie lotnictwo. Airbus A330-243MRTT z Royal Netherlands Air Force wykonuje loty pomiędzy Poznaniem i Toruniem. 25.02.2022. Źródło: Flightradar24.com.


Airbus A330-243MRTT, Royal Netherlands Air Force, T-055Airbus A330-243MRTT, Royal Netherlands Air Force, T-055
Przykładowy Airbus A330-243MRTT z Royal Netherlands Air Force (maszyna nr T-055) na Malcie w 2021 roku. Źródło YouTube, kanał Malta Spotter. Tu link do całego filmu.


Nad Polską oraz sąsiednimi krajami NATO przelatywał wówczas także NCHO222, czyli McDonnell Douglas KC-10 Extender z United States Air Force o oznaczeniu 83-0075. Rocznik 1983. Wystartował z Mildenhall w Wielkiej Brytanii. To kolejna podniebna cysterna.



McDonnell Douglas KC-10 Extender, United States Air Force, NCHO222, 83-0075McDonnell Douglas KC-10 Extender, United States Air Force, NCHO222, 83-0075

McDonnell Douglas KC-10 Extender, United States Air Force, NCHO222, 83-0075
Podniebna cysterna McDonnell Douglas KC-10 Extender z United States Air Force (83-0075) właśnie wleciała do Polski. Maszyna po wykonaniu zadania wraca do bazy w Mildenhall. 25.02.2022. Źródło: Flightradar24.com.


McDonnell Douglas KC-10 Extender, United States Air Force, 60-027McDonnell Douglas KC-10 Extender, United States Air Force, 60-027
Przykładowy McDonnell Douglas KC-10 Extender z United States Air Force (maszyna o oznaczeniu 60-027). Lotnisko Gander w Kanadzie, rok 2015. Źródło YouTube, kanał 235FireFly. Tu link do całego filmu.


W drugim dniu rosyjskiej inwazji na Ukrainę na radarze lotniczym były widoczne także wojskowe śmigłowce. Np. amerykański Sikorsky UH-60M Blackhawk o numerze 10-20314.



Sikorsky UH-60M Blackhawk, United States Air Force, 10-20314Sikorsky UH-60M Blackhawk, United States Air Force, 10-20314
Sikorsky UH-60M Blackhawk z United States Air Force (nr 10-20314) w trakcie przelotu z Mielca do Rzeszowa. 25.02.2022. Źródło: Flightradar24.com.


Oprócz dużych maszyn NATO, nad Polską przelatywał dość okrężną trasą z Wiesbaden do Poznania mały Beechcraft C-12U-3 Huron o rejestracji 84-00165 z Sił Powietrznych Stanów Zjednoczonych. 

Beechcraft C-12 to samolot zwiadowczy dalekiego zasięgu, który może być wykorzystywany także do innych różnych zadań, w zależności od wprowadzonego wyposażenia, np. przewóz osób lub wsparcie operacyjne.


Beechcraft C-12U-3 Huron, United States Air Force, 84-00165Beechcraft C-12U-3 Huron, United States Air Force, 84-00165

Beechcraft C-12U-3 Huron, United States Air Force, 84-00165
Kolejny nietypowy gość na polskim niebie. Beechcraft C-12U-3 Huron z United States Air Force (nr 84-00165) w rejonie Rzeszowa, czyli w trakcie dość okrężnego lotu do Poznania. 25.02.2022. Źródło: Flightradar24.com.


Po pomniejszeniu obrazu można było zobaczyć pustą przestrzeń nad zaatakowaną przez barbarzyńską Rosję Ukrainą. Nic nie latało. Natomiast nad Polską, wzdłuż granicy z Białorusią i Ukrainą samolotów przybyło. W tym sporo rosyjskich przewoźników. 


Puste niebo nad Ukrainą
Smutny widok. Puste niebo nad zaatakowaną Ukrainą. 25.02.2022. Źródło: Flightradar24.com.


Boeing 747-400, Rossiya Airlines, EI-XLHBoeing 747-400, Rossiya Airlines, EI-XLH
Wzdłuż polskiej granicy z Białorusią leci Boeing 747-400 o rejestracji EI-XLH rosyjskich linii Rossiya Airlines. Rocznik 1999. Wożąca urlopowiczów relacja z Moskwy do egipskiego Szarm el-Szejk. 25.02.2022. Źródło: Flightradar24.com.


Następnego dnia Rosja już nie miała dostępu do polskiego nieba. Od 26 lutego 2022 nasza przestrzeń powietrzna została dla tego barbarzyńskiego kraju zamknięta. Później zrobiły to również inne państwa.

Podniebne cysterny NATO cały czas krążą nad Polską. Do tego tematu jeszcze powrócę. 

Po prostu słów brak, gdy widzi się to, co Rosja wyprawia. Jak morduje i niszczy.  


Blog Transportowy na Twitterze

czwartek, 24 lutego 2022

Czech Raildays 2019 (7) – RegioPanter

 

Po prezentacji małej hybrydowej lokomotywy HybridShunter 400 (tu materiał o niej), pora na zapowiedziany elektryczny zespół trakcyjny RegioPanter należący do Kolei Czeskich (České dráhy).

Pod tą nazwą kryje się produkt firmy Škoda Vagonka (grupa Škoda Transportation). Oferowany od 2011 roku i od tamtego czasu systematycznie kupowany przez ČD, a także innych przewoźników. Pokazany w Ostrawie dwuczłonowy egzemplarz został oznaczony jako 650 006-0 / 651 006-9 (dla każdego członu oddzielny numer).  Rocznik 2014. Wówczas eksploatowany w rejonie Brna, o czym świadczyły umieszczone wewnątrz naklejki z listą tras i przystanków.



RegioPanter, České dráhy, Czech Raildays 2019

RegioPanter, České dráhy, Czech Raildays 2019

RegioPanter, České dráhy, Czech Raildays 2019RegioPanter, České dráhy, Czech Raildays 2019

RegioPanter, České dráhy, Czech Raildays 2019RegioPanter, České dráhy, Czech Raildays 2019

RegioPanter, České dráhy, Czech Raildays 2019
Elektryczny zespół trakcyjny RegioPanter pokazany na targach Czech Raildays 2019. České dráhy oznaczyły go jako 650 006-0 / 651 006-9. 11.06.2019.


RegioPanter, České dráhy, Czech Raildays 2019

RegioPanter, České dráhy, Czech Raildays 2019RegioPanter, České dráhy, Czech Raildays 2019

RegioPanter, České dráhy, Czech Raildays 2019RegioPanter, České dráhy, Czech Raildays 2019

RegioPanter, České dráhy, Czech Raildays 2019RegioPanter, České dráhy, Czech Raildays 2019

RegioPanter, České dráhy, Czech Raildays 2019RegioPanter, České dráhy, Czech Raildays 2019

RegioPanter, České dráhy, Czech Raildays 2019RegioPanter, České dráhy, Czech Raildays 2019

RegioPanter, České dráhy, Czech Raildays 2019RegioPanter, České dráhy, Czech Raildays 2019

RegioPanter, České dráhy, Czech Raildays 2019RegioPanter, České dráhy, Czech Raildays 2019
Tak prezentuje się wnętrze Škody RegioPanter nr 650 006-0 / 651 006-9.


RegioPanter, České dráhy, Czech Raildays 2019
Umieszczony w pojeździe schemat połączeń kolejowych w rejonie Brna, gdzie prezentowany ezt RegioPanter nr 650 006-0 / 651 006-9 jest eksploatowany.


Škoda Transportation, RegioPanter
Fragment broszury dotyczącej ezt z rodziny RegioPanter. Źródło: www.skoda.cz. Link do całej broszury.


Jednostki RegioPanter eksploatowane są przez České dráhy w dwóch wersjach. Prezentowanej na targach dwuczłonowej, a także trójczłonowej o oznaczeniu 640.

Przewoźnik niedawno ogłosił, że zamówił kolejne 31 egzemplarzy ezt RegioPanter. To wersje trójczłonowe. Jak podał portal Rynek Kolejowy, po ich dostarczeniu České dráhy będą nabywcą łącznie 110 RegioPanter. Natomiast na swoich mediach społecznościowych ČD pisze, że obecnie trwają dostawy tego modelu ezt z wcześniejszego zamówienia.

W rejonie Ostrawy w trakcie trwania targów Czech Raildays 2019 ezt RegioPanter kursowały np. na trasie do lotniska.


Targi Czech Raildays 2019 były do tej pory ostatnią edycją tej imprezy. Pandemia COVID-19 skutecznie utrudniła jej kontynuację w roku 2020 i 2021. Obecnie planowany termin to 14 – 16 czerwca 2022. 

W następnej części relacji z Czech Raildays 2019 pokażę dość oryginalną ciężarówkę marki MOST. Tu link do tego materiału.


Pierwsza część relacji z targów Czech Raildays 2019.

Pierwsza część relacji z targów Czech Raildays 2018.



Blog Transportowy na Facebooku